En slags fred av Camilla Grebe og Åsa Träff

En slags fred av
Forfattere Camilla Grebe & Åsa Träff

 

Om forfatterene:

 

Camilla Grebe er født i 1968 og bor nå i Portugal. Hun er utdannet siviløkonom, og var blant annet med å starte lydbokforlaget Storyside.

 

Åsa Träff (f. 1970) vokste opp i Älvsjö utenfor Stockholm. Hun er psykolog og driver sammen med to kolleger privat praksis i Stockholm. Hun bor i Gnesta med mann og to barn.

 

Meg om boka:

 

Innimellom lesing av bøker, så hører jeg på lydbøker. Da blir det fort til at jeg lytter til eldre bøker som jeg ikke har rukket å lese. Ikke alle serier jeg rekker over. Noen blir det kortere omtaler av. Selv om jeg leser veldig mye i løpet av et år. Nå har valget falt de to svenske søstrene Åsa Träff og Camilla Grebe, jobber henholdsvis psykolog og siviløkonom, de debuterte med denne boka i 2009. (norsk utgave 2010)den første i serien om psykologen Siri Bergman. <<En slags fred>> ble nominert til Svenska Deckarakademins pris for beste svenske kriminalroman i 2010.

 

Siri som jobber som psykolog, og har kontor på Söderhalm, pasientene er varierte i hva de sliter med. Siri har vært enke i et år etter hennes mann druknet. Dette fører til at hun føler seg mer og mer ensom og redd hjemmet sitt. Dette huset skulle blitt deres drømme hjem.

 

Vondt blir til verre for Siri når hun en dag finner en ung kvinne som er en av pasientene hennes druknet ved brygga til huset. Politiet finner et selvmordsbrev hvor kvinnen takker Siri for at hun fikk henne til å innse hvor meningsløst livet hennes var. Siris liv raser sammen. Er hun virkelig så dårlig i å hanskes pasientene sine? Det må finnes en forklaring på dette? Det må være noen derute som vil henne vondt.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Noe som med på å gjøre lytte opplevelsen god. Bra karakterer. Plasser og miljø er beskrevet uten det blir for mye av det. Handlingen foregår i Stockholm traktene.

 

Dette synes jeg var en spennende bok med bra driv og nerve boka gjenom. Selv om det ikke er full fart, så er den spennende. Dette er vel det en kan kalle en rolig krim uten at det gjør boka dårlig av den grunn.

 

Her følger vi hovedpersonen Siri og kollegaene i arbeidet med behandlingen av pasientene og hjelpe de tilbake fra det de strir med. Det er mye å ta fatt i. Samme med Siri sine problemer. Så vi får se hvordan menneskesint er. Her kommer vi inn i menneskers mørkste sider.

 

Jeg synes dette er en bra debut, så jeg ser frem til å lytte til de neste bøkene i serien. For denne bok ble slukt.

 

Jeg synes dette var en god bok og lytte til, noe innleser Nina Woxholtt gjør på en utmerket måte. Må legge til at hun er en favoritt innleser hos meg. Hun får deg til å leve deg inn i historien på måten hu formidler historien på.

 

Ei veldig bra bok som jeg anbefaler videre.

 

Heldigvis er ikke bøker ferskvare!

 

Fakta:

 

Titel: En slags fred
Forfattere: Åsa Träff & Camilla Grebe
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2009
Innleser: Nina Woxholtt
Spilletid: 10:19
Sjanger: Krim
Serie: Siri Bergman nr 1
Oversatt av: Bjørnson, Elisabeth

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg