Elizabeth Kay “Syv løgner”

Elisabeth Kay “Syv løgner”

I oppveksten delte Jane og Marnie alt. De møttes da de var elleve, og i mer enn atten a?r var livet deres flettet sammen som et edderkoppnett der vennskapet var kjernen i alt de foretok seg. De var alltid der for hverandre na?r en av dem trengte hjelp og støtte – helt til Marnie forelsket seg i Charles, og Jane fortalte den første løgnen.

Sannheten er at Jane ikke kan fordra den rike, selvgode mannen Marnie gifter seg med, men selv bestevenner forteller hverandre ikke alt, og Jane kunne umulig vite at hun ved a? svare ærlig pa? spørsma?let Marnie stilte, kunne ha reddet Charles’ liv.

Dette er bok som er solgt til 28 land allerede før utgivelsen, forventningene blir skrudd opp, samtidig som jeg er litt skeptisk. Les videre, så skjønner du hva jeg mener …

“Syv løgner” er forfatterens debutroman, en psykologisk thriller, noe som ikke er min favorittsjanger innen krim. 
Hovedpersonene i boka er Jane og Marine, der Jane forteller sin historie. Hun forklarer de syv løgnene, fortalt for å bevare et vennskap hun ikke kunne leve uten. Her får vi avslørt mørke hemmeligheter om et vennskap som nærmest en besettelse, og der den siste løgnen kan bli skjebnesvanger. 
Hver løgn har fått sin egen del av boka. Den begynner noe traust, men tar seg opp etter hvert for til slutt å krype under huden, slik at du bare må lese videre å se hvor det ender. Jeg tror nok likevel denne boka vil få flest kvinnelige fans, kall det gjerne en feminin thriller. 
Jeg er som sagt ikke noen stor fan av psykologiske thrillere, men denne tok likevel tak i meg fra starten av, og ble deretter lest i et strekk. 
Boka anbefaler jeg videre til alle som liker denne sjangeren, jeg tror ikke du vil angre!

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg