Eli Therese Gran “Skyggebarn”

Eli Therese Gran
“Skyggebarn”

«Det var ikke meningen at jeg skulle høre de ordene, men veggene var tynne. Fra den kvelden ble jeg bevisst at du aldri virkelig elsket eller ønsket meg». «Min identitet ble etterlatt i Sør-Korea. Den var en del av bagasjen som ble glemt igjen, og det var aldri aktuelt og skulle spore den opp. Da jeg landet i Norge var jeg norsk og ikke noe annet, og skulle bli den du kunne forme og kreve evig takknemlighet fra». «Ofte ønsket jeg bare å forsvinne. Det jeg virkelig trengte, var å bli funnet.»

Eli Therese Gran (f.1968) er gift og har to barn. Hun er adoptert fra Sør-Korea, og har nå bodd over 50 år i Norge. Dette er hennes debut som forfatter. 
Den er en selvbiografi der Gran forteller om hennes jakte på en identitet, noe å høre til, og å kunne bygge relasjoner til andre. 
Gran ble funnet på ei trapp utenfor et barnehjem i Sør-Korea. Ett år senere ble hun adoptert til Norge. Der er de tre søsken som vokser opp sammen, hvorav to er adoptert. Vi får høre om hennes oppvekst i en velstående familie der alt ser vel ut på utsiden, med ei mor som oppdro barna de med streng disiplin og fysisk avstraffelse, og som angret på hun hadde adoptert dem. Faren var lite til stede, og forfatteren deler en skolestil hun skrev om savnet av sin biologiske far. Denne fikk hun karakteren S for.
Forfatteren tar oss også med på alle sykehusinnleggelsene hun måtte gjennom som barn, siden hun var rammet av polio. I boka forteller hun også om dårlige valg hun tok opp gjennom årene. Forhold til menn som ikke var bra for henne, økonomisk problemer og vanskelighetene med å skape gode relasjoner.

Boken er nok først og fremst beregnet på adopterte og de som jobber med dem, men den kan fint leses av andre i tilsvarende situasjoner.  Jeg likte historien godt, selv om den er litt uoversiktlig, med hopping frem og tilbake i tid. Det er likevel en vakker, sår, sterk og ærlig historie om hvorfor forfatteren tok mange feil valg, grunnet mangelen på identitet og noe trygt å forholde seg til. 
Jeg ble følelsesmessig berørt av å lese den, og jeg anbefaler også andre å lese boka.

Boka er et lese-eksemplar fra forfatteren.
Terningkast 4+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg