Ekko av et skudd Av Lisa Bjerre og Susan Casserfelt

Ekko av et skudd
Av Lisa Bjerre og Susan Casserfelt.

 

Politiassistent Lina Kruse rykker ut på et oppdrag der alt går galt. Et skudd går av og et menneske dør. Skuddet sender en trykkbølge av sinne gjennom byen. Demonstrasjoner mot politivold eskalerer når motdemonstranter mobiliserer et borgervern. Hvor mange må dø før voldsspiralen stoppes?

 

Om forfatterene:

 

Susan Helena Casserfelt er født Lindh den 23 juli 1966 i Solna. Hun ble nominert i 2017 til Stora Ljudbokspriset i kategori spenning for boken «Prestens lille pike.» Hun har også jobbet som journalist og fotograf.

 

Lisa Bjerre ble født 1975 i Kalmar og er oppvokst i Stockholm. Hun bor i Hägersten i södra Stockholm med mann og to barn.
Lisa er utdannet journalist og økonom med en lang bakgrunn som nyhets og IT-journalist. Hun arbeider i dag som frilansskribent. Ensomt vitne er Lisas skjønnlitterære debut.

 

Fakta:

 

Tittel: Ekko av et skudd
Forfattere: Lisa Bjerre og Susan Casserfelt
Forlag: Cappelen damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Politikrim
Serie: Bok nummer 2

 

Meg om boka:

 

Bok nummer to i serien om <<Linje 17>> her følger vi politifolkene Lina Kruse og Jack Karlberg i deres kamp for å bekjempe kriminalitet. Første boka ble jeg veldig begeistret over. Så jeg så frem til å lese bok nummer to i serien.

 

Lina Kruse og hennes kollegaer rykker ut på oppdrag om husbråk i en leilighet i Stockholmsforstaden Bagarmossen. Lina Kruse skyter en person i leilligheten. Personen dør. Når det roer seg etter skuddet, så viser det seg at det har gått skikkelig galt. Det fatale skuddet setter sinne i kok blant byens innbyggere. Dette fører til en rekke demonstrasjoner mot politivold. Motdemonstranter mobliserer et borgervern. Temperaturen er høy i begge leirer. Hvor mange må dø før politiet klarer å opprette ro og orden ved å stagge demonstrantene? Kunne politiet unngått dette skuddet og demonstrasjonene i etterkant? Samtidig dras Jack Karlberg mellom jobben og en kriminell motorsykkelgjeng. Klar han å komme seg ut av dette?

 

Boka har passe lange kapitler. Flere av kapitelene har cliffhangere. Språket er lett og flyter bra. Historien skrider rolig fremover. Vi blir bra kjent med miljø og plasser til at de som ikke er kjent her vil føle seg tilstede. Bokas karakterer er bra og gjennom arbeidet. Her finner vi mennesker med både gode og dårlige sider. Mennesker vi vil kjenne oss igjen i. Historien er sånn den er fremstilt på, så fremstår den som troverdig og realistisk. Handlingen er lineær. Det meste av handlingen foregår i Stockholmsforstaden Bagarmossen.

 

Jeg har nok en gang hatt ei fin lesestund med ei bok fra disse to forfatterene. De holdt min interesse oppe fra start til slutt. Så for meg var det bare å sette seg til rette i godstolen og nyte en god krim. Her blir vi kastet ut i det fra start. Så blir boka noe roligere som etterforskningskrim kan være. Fortvil ikke spenning er det for det om at den ikke oser av action og spenning. Boka drives frem av flere forteller stemmer, som driver den fremover. Forfatteren gir oss små drypp utover i boka, som vil holde på leseren boka gjennom. Det er kommer innlagte spenningstopper utover, så det blir rom for pustepauser. Det er etterforskningen som står i fokus i boka. Plottet er bra bygd opp, og det vanskelig å se hvordan det vil ende. Det er igrunnen ganske åpent helt til slutt. Mot slutten så var det i grunnen klart for meg hvordan det ville ende. Det er også noen åpne spørsmål som en må vente på til neste bok kommer ut. Noe annet jeg liker med boka er at vi følger karakterene både gjenom jobb og i privatlivet. Dette flettes fint inn i hverandre. Boka har underliggende temaer som er høyest dagsaktuelle temaer, uten at jeg vil røpe de. Litt velger jeg å spare til leseren. Både første og andre boka fremstår i aller høyeste grad som realistiske og troverdige med en dose fiksjon. Forfatterene blander fiksjon og realistiske ting på en meget fin måte. Hovedkarakterene Lina og Jack er to intresante karakterer og følge både gjennom jobb og privatlivet. Vi kommer godt under hunden på de. Det føles heller ikke som at det blir for mye. Jeg kunne fortalt mye mer om handlingen i boka, men da føler jeg at røper for mye for leserene.  Boka er rimelig fri for det bisarre og vil passe til de fleste krimelskere.

 

Jeg synes disse to bøkene har gått noe under radaren hos norske lesere. Jeg ser ikke at det er skrevet mye om disse to bøkene her til lands. Noe jeg synes er synd for dette er virkelig god realistisk og troverdig etterforskningskrim. Det kan jo skyldes at det gis ut veldig mye svensk krim. Er du en av de som liker sånn type krim så ikke nøl med å plukke opp disse to bøkene. Har du ikke lest noen, så vil jeg på det sterkeste anbefale å lese første boka. Du vil få en mye bedre leseopplevelse da.Tror ikke du vil angre på det valget der når de er lest. Jeg ser i hvertfall frem til neste bok i serien. Disse to bøkene kunne nok også blitt en god tv-serie synes jeg, men det er nå min meining. Denne boka inneholder det meste jeg liker med en god etterforskningskrim. En spennende og troverdig krim fra en forstad i Stockholm. Ei bok jeg lett anbefaler videre.

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg