Ein venn som meg av Helene Guåker

Ein venn som meg av Helene Guåker

 

Forlaget om boka:

 

Sofie går i niande klasse. Ho blir fryst ut av alle og har ikkje ein einaste venn etter at ho blei svikta av Emilie sommaren før åttande. No tel Sofie ned dei 340 skuledagane før ho kan flytta frå øya og begynne på vidaregåande.

Så kjem det ei ny jente i klassen, Carla. Ho er så sjølvsikker at ho ikkje ser ut til å ha eit einaste problem i heile verda. Kan Sofie få ein ny venn i Carla?

Men så viser det seg at Carla ber på ei hemmelegheit. Ei hemmelegheit som kan setja heile vennskapet i fare.

Kan Sofie greie å vera ein ordentleg venn?

 

Om forfatteren:

 

(f. 1983) er frå Nes i Ringsaker. Ho har skrive fleire bøker for ungdom og vaksne i ulike sjangrar. I 2017 blei ho nominert til Brageprisen for ungdomsromanen Sveiseblink, medan ho i 2020 blei nominert til både Brageprisen og Kritikarprisen for ungdomsromanen Høgspenning livsfare.

 

Meg om boka:

 

En for meg ny forfatter. Men ser frem til å lese boka.

Sofie ble svikta av bestevenninna si Emelie sommeren før åttende klasse. Sofie går nå i niende klasse og blir fryst ut av alle. Hun teller ned dager til hun kan begynne på vidergående skole. Det begynner ei ny jente i klassen som ser ut til å virke selvsikker, og ikke har et eneste problem. Sofia håper hun endelig kan få en venn i Carla. Men alt er ikke så perfekt som det ser ut til. Dette kan sette vennskapet på prøve.

Lengden på kapitlene passer fint til aldersgruppen er beregnet for. Enkelte av de har cliffhangere. Historien er linær hvor Sofia er forteller stemmen i boka. Språket er bra og passer fint aldersgruppen for boka er beregnet. Det er ikke mange karakterer å holde styr på i boka. Vi kommer godt under huden på hovedkarakterene. Vi blir bra kjent med miljø og plasser. Det er mange unge der ute som Sofia. Tilgangen til SoMe er nok en god årsak til det. Jeg synes forfatteren har skrevet ei sterk bok med et viktig underliggende tema om å ikke ha venner. Ei bok som garantert vil sette følelsene i sving hos leseren. En kan ikke unngå å føle med Sofia. Dette er ei bok til ettertanke som fint tåler en diskusjon rundt tema. Så boka kan fint leses av både ungdommen og foreldre. Boka kan muligens oppfattes som noe treig i starten før historien får satt seg. Så ikke gi opp boka for tidlig. Jeg hadde ei fin lese stund tross tema som både er sterkt sårt og vondt. Hun setter fint ord på følelser sett med en ungdoms øyne. Mange ser nok for seg en helt annen slutt enn det boka har. Jeg ble tatt noe på senga må jeg ærlig innrømme. Skal jeg sette fingeren på noe så må det være at savnet litt mer innvolvering i Sofias situasjon fra foreldrene. Det ødela ikke for helheten i grunnen. Forfatteren har med dette levert ei sterk og viktig bok. Jeg leser gjerne andre bøker fra denne forfatteren ved en senere anledning. Det er etthvert mange bra ungdoms bøker der ute som tar opp viktige temaer de kan havne i. Dette er ei sånn bok. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre

 

Fakta:

 

Forfatter: Helene Guåker
Tittel: En venn som meg
Forlag: Samlaget
Utgivelseår: 2022
Sjanger: Roman 12-16 år

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

sdr
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg