Ein lykkeleg slutt av Maren Uthaug

Ein lykkeleg slutt av Maren Uthaug

 

Siste lydboka som jeg har lyttet til. Noen bøker blir det til at jeg lytter til istdenfor og lese de. Forfatteren er ei som har vært på radaren min ei stund. Endelig har jeg fått unna ei bok fra hun. En kan trygt si at det ble litt av en lytte opplevelse på flere måter. Leser en forlagets omtale av boka så får en det forlaget lover leseren.

 

En slektsroman hvor vi følger syv generasjoner i et gravferdsfirma i København.  Hoved Karakterene vi følger er sære, og de forholder seg til døden på sine måter. Vi følger slekta gjennom 200 år og får se hvordan en gravferd har forandret seg. Handlingen er linær. Det er Nicolas som er forteller stemmen i boka.  Så mye mer vil jeg ikke si om handlingen.

 

Selv om det er mørkt, morbird og groteskt til tider i boka, så finnes det også lyspunkter og humor. Forfatteren tar fram mange tabubelagte temaer som vi ikke snakker om til vanlig. Temaer hun er innom er barnedrap, incest, nekrofili og sex med spøkelser er noen av de. Tross dette så ble jeg raskt dratt inn i handlingen. For dette er en vill og bisarr  slektshistorie. Dette er nok ikke ei bok som passer til alle. For det blir riktig så bisart og grotesk. Tror og mange av de som leser mye krim til vanlig vil like boka. Så et fint tips vil du lese en annen sjanger. Jeg hadde en alt oppslukkende lytte stund med denne boka. Det er litt og holde styr på så mange vil nok ha bedre utbytte av å lese boka. Det gikk bra for min del hvor innleser Anderz Eide losa meg trygt gjennom boka. En innleser som jeg liker svært godt etter hørt han i noen bøker. Han er behagelig å lytte til. Boka er på nynorsk, men det er helt greit for min del. Jeg er komfortabel med både nynorsk og bokmål. Etter lyttet til denne boka her, så blir det ikke siste boka jeg leser eller lytter til fra hu. Tross det boka handler om, så er dette ei bok helt i mi gate. Jeg koste meg boka gjenom og hadde vanskelig for å ta lytte pauser. For så bra syntes jeg den var. Rett og slett en god velkomponert historie. Den er skrevet i en historisk setning.

 

Er du ute etter en velskrevet mørk og underholdende roman er dette ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Andre som har blogget om boka. Les deres flotte omtaler her:

https://tinesundal.blogspot.com/2021/06/ein-lykkeleg-slutt-av-maren-uthaug.html?m=1

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/03/ein-lykkeleg-slutt-av-maren-uthaug.html?m=1

https://medbokogpalett.blogspot.com/2021/05/maren-uthaug-ein-lykkeleg-slutt-roman.html?m=1

https://lillasjel.blogg.no/maren-uthaug-ein-lykkeleg-slutt.html

 

Fakta om boka:

 

Tittel: En lykkeleg slutt

Forfatter: Maren Uthaug

Forlag: Det norske samlaget

Utgitt: 2021

Sjanger: Slektsroman

Innleser: Anderz Eide

Spilletid: 9t6m

Oversetter: Ingvild HolvikÆ

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg