E. A. Straumsnes “Blåmandag”

E. A Straumsnes “Blåmandag”

 

Forlaget om boka:

 

Dominic Holler, badboy fra LAPDs SWAT-team, får livet snudd på hodet når han får vite at han har en tretten år gammel datter i Svolvær Norge.

 

Dominic vokser opp i storbyens gater og finner sin tilhørighet først i militæret og deretter i politiet. Dette danner bakteppet når Dominic setter livet på vent for å reise til Norge og forsøke å skape en relasjon til datteren. Tusenvis av timer med taktisk trening kan ikke forberede Dominic Holler på livet som singel familiefar, med intriger, tårer og bitchblikking. Heldigvis får han god hjelp av en driftig advokat og en lokal politibetjent, ikke minst når han begynner å snuse i lokale krimgåter.

 

For en som er vant til å bølle seg gjennom livet, er det lett å bli sin egen verste fiende når man skal kjempe en kamp der man ikke kjenner reglene.

 

Dominics fortid viser at det finnes en liten gutt i den store mannen som møter sin aller største utfordring når han får ansvaret for en tenåringsjente han ikke visste han hadde. Etter et møte med en kvinne han ikke kan huske.

 

Om forfatteren:

 

Elin Anita Straumsnes (født 1975) kommer fra Lakselv. Hun har gitt ut to bøker tidligere.

Sommeren på Barkøy – ungdomsbok, 2009

Mona Dal og livet – og vice versa – roman, 2014

Blåmandag – kriminalroman, 2021

 

Meg om boka:

Dette er forfatterens debut som krimforfatter etter to tidligere romanutgivelser. Jeg synes alltid det er spennende med nye forteller stemmer innen krimsjangeren, så jeg satte meg godt til rette i godstolen da jeg startet på denne.

 

Boka har et lett og til tider røft språk, og er oppdelt i passe lange kapitler. Handlingen foregår i nåtid, samt noen tilbakeblikk i Dominic sitt liv, som hjelper til med å bygge opp nåtidshistorien.

 

Dominic vokser opp i Los Angeles gater etter å ha vært innom flere fosterhjem og barnehjem. Han er en badboy som først finner tilhørighet i militæret, deretter i LAPD-SWAT-team.

En dag får han en mail som gjør at livet hans blir snudd på hodet. Han får vite at han har en tretten år gammel datter i Svolvær i Norge, men han kan ikke engang huske eventyret han hadde med moren hennes.

Han reiser til Norge for å skape en relasjon til datteren. I Svolvær må han leve et liv langt fra det han vanligvis har vært vant til, som har bestått av damer og utskeielser. Samtidig begynner han å snuse i årsaken til at datterens mor døde, ved hjelp av en lokal politimann og en advokat. Det å forsøke å ta seg av en trettenårig datter, blir hans største utfordring til nå.

 

Boka begynner ganske actionfylt, så jeg festet setebelte ekstra godt og gledet meg til fortsettelsen, men det ble ikke helt som forventet.  Utover i boka ble det langt mindre action og spenning, og mer om forholdet mellom far og datter. Klarer han å ta vare på datteren, og har han egentlig lyst til det?  

Dominic må både lære seg norsk, få seg jobb og styre temperamentet sitt.

Han er ikke vant til å ta et nei for et nei, og han sliter både med været, de små forholdene og nordmenns levesett. Jeg måtte til tider trekke på smilebåndet av Domenic.

Som krim ble det ganske halvhjertet, tidvis kjedelig lesing og for mange gjentakelser. Plottet ble for enkelt, og kunne med fordel vært bedre skjult. Jeg hadde nok forventet både tempo, spenning og action etter å ha lest starten på boka. Spenningen ligger mer i forholdet til datteren, og om Dominic takler rollen som far. Etter å ha lest boka mistenker jeg at det kommer flere bøker om Dominic, og det håper jeg, for selv om dette var en bok helt på det jevne for meg, så har jeg lyst til å følge utviklingen til forfatteren.  

Men for meg var dette en bok som ikke traff meg helt, sånn er det noen ganger.

.

Randaberg. 24 om boka:https://randaberg24.no/2021/10/10/ukas-boker-endelig-er-hun-tilbake-med-kvalitetskrim/

Fakta:

 

Titel: Blåmandag

Forfatter:E. A Straumsnes

Forlag: Skamløst forlag

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 380

Sjanger: Thriller

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg