Du er min historie av Trine-Lise Rygh

Trine-Lise Rygh “Du er min historie”

 

Forlaget om boka:

 

Nyansert roman om utfordrende samliv.
Kvinnen i denne romanen lever i et forhold som gradvis har sviktet i sammenføyningene. Mannen er deprimert, han har alltid vært det, lever et liv litt på siden av alle andre. Han går. Forsvinner ned veien fra huset der de håpet å finne lykken. Noen ganger går han til andre.
Du er min historie beskriver ett år i et ekteskap og gir oss innblikk i parets felles historie gjennom fortettede tilbakeblikk. Reflektert, vakkert og vondt skrevet frem med en sterk og tydelig litterær stemme.

 

Om forfatteren:

 

Trine-Lise Rygh (f. 1974) bor på Kolsås. Hun har en Bachelor i Litteraturformidling fra UIO og har skrevet artikler for blant annet Harvestmagazine.no. Hun vant Språklig samlings litteraturpris for debutromanen «Hundedager» i 2020.

 

Meg om boka:

Trine-Lise Rygh vant Språklig samlings litteraturpris for debutromanen “Hundedager” i 2020. Nå er hun aktuell med sin andre roman “Du er min historie”. Jeg likte debut boka hennes godt, så jeg ser frem til å lese denne også.
Handlingen starter nyttårsaften 2021, og vi følger familien i et år. Familien består av fem ikke navngitte personer, der mor er fortelleren. Hun jobber som personlig assistent og skriver på tekster på si. Far, du-personen i boka – jobber på plattform. Sammen har de en tenåringsdatter. Som åtteåring ville hun ta livet sitt og har nå utviklet noe som ligner på spisevegring. Familien bor i et forholdsvis stort hus, men det er likevel ikke stort nok til romme mannens mørke. Han har alltid vært deprimert, i tillegg er han fraværende og lite tilstedeværende. Ekteskapet skranter, det er ikke som det en gang var. Dette er ei bok med mye mellom linjene, så jeg skal ikke fortelle mer om handlingen. Boka bør leses, mulig du danner deg et annet bilde av historien?
Både kapitlene og setningene er korte og handlingen hopper fram og tilbake, noe som kan føles litt forvirrende i starten, men man kommer ganske raskt inn i det. Gjennom kvinnens øyne får vi både minner og øyeblikk om et forhold som knaker i sammenføyningene. Samtidig må hun ta vare på sin datter. V får også et innblikk i tekstene kvinnen skriver på, der hun vurderer om de skal beholdes eller slettes.
Vi følger familien gjennom ett år på godt og vondt, – mest vondt. Språket i boka er veldig godt, det er en ren fornøyelse å lese. Dette er en trist, vond og sår roman som rommer mye, selv om den ikke er på mer en litt over to hundre sider. Mye kan også leses mellom linjene.
Jeg ble raskt fortapt i boka, så den var lest på noen kveldstimer. Jeg likte det jeg leste, og selv om det er fiksjon, så fremstår den realistisk. Noen vil nok kjenne seg igjen. …
Jeg har igjen hatt en meget fin lesestund med denne forfatteren, som jeg tror vi kommer til å høre mye fra i årene som kommer, og jeg ser frem til kommende bøker. Jeg gav førsteboka hennes terningkast 6, og denne er ikke langt unna. Dette er en bok jeg mer enn gjerne anbefaler videre.

 

Min omtale av første boka som også anbefales sterkt:

https://henningbokhylle.blogg.no/trie-lise-rygh-hundedager.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Trine-Lise Rygh
Tittel: Du er min historie
Forlag: Vigmostad&Bjørke
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Roman

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 5+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg