Drømmelaget av Geir Jacobsen

Drømmelaget av Geir Jacobsen

Forlaget om boka:

Der blåser han! Der blåser han! Norge har slått England 2-1 i fotball! Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England!”

 

Bjørge Lillelien, NRK, 9. september 1981

 

Bli med på en magisk fotballreise tilbake til 80-tallet! Gjenopplev Norges legendariske triumf mot England på Ullevaal Stadion, tidenes beste brasilianske landslag i VM i Spania og dansk dynamitt i VM i Mexico. I en fascinerende blanding av fiksjon og fakta forteller Drømmelaget historien om 80-tallets viktigste fotballøyeblikk og største stjerner – Zico, Preben Elkjær, Kenny Dalglish, Bryan Robson, Hallvar Thoresen og mange flere.

 

Drømmelaget er en vidunderlig dose fotballnostalgi fra et tiår da avspark ble tatt lørdag ettermiddag, og spillerne dro på pub med fansen etter at kampen var over.

Om forfatteren:

 

Geir Jacobsen (f. 1976) bor i Trondheim med kone og to barn. Drømmelaget er hans andre bok. For sin første bok Lyst mørke ble han tildelt litteraturprisen Årets ulest.

 

Meg om boka:

 

For debut boka <<Lyst mørke>> vant han littraturprisen Årets ulest. Ei bok som jeg likte. Nå er han endelig klar med bok nummer to. Den handler om fotball. Dette må jo være ei bok for meg som er veldig glad i fotball. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å lese den

 

Forfatteren har satt opp sitt drømmelag i fotball fra 80 tallet. Det består av elleve utespillere, to reserver og en trener. Boka inneholder både fakta og fiksjon. I forordet forteller forfatteren hvorfor han valgte akkurat disse spillerene her og tiår. Så les forordet er min oppfordring. Noen av de er godt kjente og noen mindre kjente. En norsk spiller har og fått plass på laget. Det er Hallvar Thorsen. Noe jeg ikke synes er ufortjent. Mange hadde nok ventet at Maradona var med på drømmelaget, men det er han ikke, men har blir nevnt i mange av historiene. Noen av de forfatteren har med hadde nok kommet med på mitt drømmelag også. Mange vil nok være både uenig og enige med forfatteren. Her vil mange nok finne noen av sine favoritter på laget til forfatteren. Mange andre kjente spillere blir nevnt i boka. Hver spiller har sitt eget kapittel, og boka kan leses som en novelle samling. Her går fakta og fiksjon hånd i hånd. Måten det er skrevet på vil en føle seg til stede i både i kampen og historiene forfatteren forteller. Han skriver godt og med stor innlevelse. Så her føler en at er på kamp og suger inn stemningen. Jeg følte meg virkelig til stede underveis. Det hva artig å lese om gamle forball helter fra 80 tallet og siste tiåret før penger mer og mer tok over i fotballen på 90 tallet. Her blir vi med spillerene både i kamp og privat og ikke minst store tragedier som Heysel og Hillsborough hvor mange supportere mistet livet. I mange av historiene er vi innom fotball VM i 82 og 86. Vi blir og så med spillerene på privaten. Måten han blander fakta og fiksjon på er meget bra og en sliter til tider og se hva som er fakta og fiksjon. For å skille det må en ha noe kjennskap til spillerene. Språket er lett, men samtidig bra. Lengde på historiene eller kapitlene er passe lange. Epilogen er og verd og lese. Her får vi litt kort om hver spiller etter karrierene deres på banen er over. Det er en fordel å like fotball når en leser boka. Å lese boka er ei fin mimre stund om store spillere og kamper. En nostalgisk reise tilbake til 80 tallet. Jeg koste meg virkelig og lese om disse gamle fotball heltene. For meg var det historiene om Zico, Kenny Daglish, John Barnes, Preben Elkjær og Halvar Thorsen jeg likte best. Er du fotball intrisert så er bare til kaste seg over boka. Det er bare å drømme seg vekk til det gkade 80 tallet. Jeg anbefaler den på det sterkeste. Les og nyt dine gamle fotball helter.

 

Til slutt vil jeg legge ved et sitat fra den legendariske Liverpool manageren Bill Shanky:

en tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som så.

 

Fakta:

 

Tittel: Drømmelaget
Forfatter: Geir Jacobsen
Forlag: Forlagshuset Vest
Utgitt: 2023
Sjanger: Roman

 

Boka er et lesereksemlplar fra forfatteren.

 

Terningkast 5

Her ser dere bilder av drømmelaget til forfatteren. Alle husker fotballkortene vi samlet på når vi var små:

 

 

 

2 kommentarer
    1. Gjett om jeg husker disse kortene. ja 🙂 Hadde mange av de samme som du har her. Marco van Basten med det super-målet i VM i (var det Mexico-86 tro?) på hel volley skrått på mål der han dundret ballen over hodet på keeperen, er et av de aller vakreste målene som har blitt scoret, synes jeg.

      1. Husker og de godt.liker du fotball så er det bare til å lese boka . van basten er en av de som er på drømmelaget. han scoret mange fine mål han.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg