Det du eier evig av Inger Johanne Øen

Det du eier evig av Inger Johanne Øen

 

Forlaget om boka:

 

Silja Frost hadde aldri tenkt å flytte fra hovedstaden, men en syk bestemor tvinger politietterforskeren hjem til Åsa utenfor Hønefoss. I barndomsbygda er det som om tida har stått stille. Vennene, naboene og festene er de samme – og Leo har fortsatt en farlig tiltrekningskraft.

 

Siljas gamle bestevenninne, Ann, er fortsatt savnet etter at hun forsvant på vei hjem for 19 år siden. Traumet har hengt over bygda siden.

 

Så blir liket av en kvinne funnet i en tønne på en nedlagt gård. Det viser seg raskt at det er Ann. Etterforskningen vekker uro i bygda, og gammelt grums kommer til overflaten. For Silja blir det personlig – så personlig at flere ønsker henne av saken. Jo nærmere hun kommer svaret, dess farligere blir jakten på morderen. Kan det være en hun kjenner?

 

Om forfatteren:

 

Inger Johanne Øen (f. 1971) kommer fra Åsa og bor i dag på Hallingby i Ringerike. Det du eier evig er hennes debutroman.

 

Meg om boka:

 

Inger Johanne Øen er en av de norske krimdebutantene i 2024. Jeg synes det er kjekt når det kommer nye forteller stemmer. Denne boka rykket raskt til topps på lese lista mi. Hun har brukt lang tid på boka før den endelig var klar for utgivelse. Du kan lese kriminalitteratur sitt intervju med forfatteren i bunn av annmeldsen min.

 

Politietterforsker Silja hadde bestemt seg for aldri flytte hjem igjen til Åsa. Hun vokste opp hos besteforeldrene sine for foreldrene var fraværende. Hun flyttet hjem igjen når bestemoren ble syk.

 

Silja, Ann og Kathrine hang alltid sammen. En september kveld i 1990 forsvinner på vei hjem. Rett etter forsvinningen flyttet Silja fra hjemstedet. Nitten år senere flyttet hun hjem igjen, og har fått seg jobb på Hønefoss politistasjon. Omtrent på samme tiden blir liket av en død kvinne funnet i en tønne på en nedlagt gård. Det viser seg raskt at det er Ann. Saken har hengt dystert over bygda siden 1990. Silja blir satt på saken. Mange vil ha henne av saken pga at det var for tette bånd mellom mellom Silja og Ann. Det blir i tillegg veldig personlig for Silja. Klarer hun å skille rollene sine? Funnet av Ann vekker uro i bygda og gammelt grums kommer til overflaten.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Språket er lett, og historien flyter bra fremover. Vi blir bra kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra, og gjennom arbeidet. Vi blir i passe mengde kjent med de. Vi kan kjenne oss godt igjen i de. Her er varierte personligheter. Handlingen foregår i Hønefoss traktene. Handlingen er fiksjon.

 

Det er alltid spennende å lese første boka til en forfatter. Etter å ha lest boka så sitter jeg igjen med et positivt inntrykk av debut boka til forfatteren. Jeg hadde en spennende lesestund. Jeg ble fort dratt inn i handlingen. Det ble såpass spennende at den ble lest på et døgn. For forfatteren holdt med på tå hev på hvordan dette ville ende. Forfatteren gir oss nok av spor til å finne mulige gjerningspersoner, men her vil nok mange bli lurt. Det var åpent helt til slutt. Noe som er positivt for min del. Det gjør at plottet er velkomponert. Jeg liker godt når det åpent helt til slutt, noe klarte jeg å finne ut tidlig å noe ikke. Noe annet som også var fint med boka er at til første boka i serien å være, så ble ikke ting overforklart, noe jeg synes er positivt. Karakterene er bra og varierte. Det er lett å holde kontroll på de. Underliggende tema for boka er hvordan en gammel sak kan påvirke et lokalsamfunn, og hvordan det er for de som må leve med mistanken hengende over seg i alle disse årene. Historien veksler mellom 1990 og 2009 som er med på å drive boka fremover. Det er jevne spenningstopper utover. Spenning er det, men ikke forvent store doser med action og spenning.Boka vil passe til alle da den er veldig snill når det gjelder det brutale.

 

Selv om hun ikke finner opp kruttet på nytt med denne boka er den allikevel bra og stilsikker. Er du en av de som setter pris på en god etterforsknings krim er dette ei bok som du bør vurdere sterkt og lese. En godkjent debut bok. Jeg synes det er veldig kjekt når de slår til på første bok, så jeg tror vil vil høre mye om denne forfatteren i årene som kommer. Dette likte jeg. Jeg ser frem til flere møter med Silja i kommende bøker. En spennende debut hvor Forfatteren holder leseren på tå hev boka gjennom. Jeg har ikke problemer med å anbefale boka videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Det du eier evig
Forfatter: Inger Johanne Øen
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2024
Sjanger: krim
Serie: bok nummer 1

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

Krimlitteratur sitt intervju med forfatteren:

https://krimlitteratur.com/2023/12/19/kommende-krim-det-du-eier-evig/?fbclid=IwAR2kRx2hCcG73_uu-fYgXp3DItSs6Bqe63_PsUDe_yJHjF0z5aV7ruJNvnY

 

3 kommentarer
    1. Denne boka hadde jeg ikke hørt om, og ble kjempe-interessert. Ikke minst fordi jeg vokste opp i Åsa utenfor Hønefoss, og Inger Johanne i noen år bodde like ved oss, og var en del sammen med lillesøsteren min.
      Denne boka må jeg skaffe meg.

      1. Hei Kjerringtanker. Den kommer ut i disse dager. Blir jo ekstra kjent når du er vokst opp i Åsa og kjenner forfatteren. Du vil nok kjenne deg igjen. Ha en fin og spennende lesestund 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg