Den siste bankboksen av Ulrik Høisæther

Den siste bankboksen av Ulrik Høisæther

 

Meg om boka:

 

Første boka i serien om Frans Nansen. Siden forfatteren kom med ny bok i serien, så ble det til at jeg lyttet til første boka. Jeg har kun lest to av barnebøkene han har gitt ut sammen med Jan-Erik Fjell.

 

På Fredensborg i oslo blir den femtifire år gamle enken Eva Berg funnet drept. Dødsårsaken fastslås til å være slag mot hodet.Ting tyder på at at gjerningsmannen er ukjent,. For politiet finner ingen spor overhodet etter gjerningsperson. For gjerningspersonen brøt seg inn i leiligheten.

 

Politiførstebetjent Frans Hansen og partneren, politibetjent Henke Li får saken. De står på ganske bar bakke i etterforskningen. Hans Fransen er alenepappa, og har et veldig usunt forhold til mat. Etter konas død, så døyver han sorgen med å spise altfor mye usunn mat. Ha  nærmer 140 kg med stormskritt.

 

Frans og Henke får raskt vite at i en bank som skal slutte av, er de siste banboksene i ferd med å avsluttes, men de har blitt utsatt for innbrudd, og en av nøkkelpersonene er sporløst forsvunnet. Her jobbet den drepte Eva Berg.

 

En nordmann som befinner seg i eksil i Karibia, hans navn er Virik Bragelid (kalt Vikingen). Han jakter på en enorm skatt på havbunnen utenfor Columbia.

 

I 1708 er Admiral Miguel Augustin Villanueva og hans skip San José, skipet er i ferd med å bli omringet av fire britiske krigsskip. De har en svært kostbar last ombord. Denne lasten har en stor rolle for Spanske rikets fremtid.

 

Boka har passe lengde på kapitlene. Språket er bra, selv om boka er lettlest og historien flyter bra. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er herlige og passer fint til storyen. En kan fort bli glad i Frans.. Historien er rein fiksjon. Plottet er bra skrudd sammen. Så her vil leseren garantert bli underholdt.

 

Etter å ha lyttet til boka så må jeg si at forfatteren har snekret sammen en herlig røverhistorie. Her er det lite pusterom å få. En sitter ytterst på stolen og snaper etter luft. Vi følger tre historier. Drapet som er hovedhistorien og to andre historier. Vi må
et stykke ut i boka før vi ser at de henger sammen og har en forbindelse til hendelsene i Oslo. Han holder fint på lesere til siste side er lest. Her tenker jeg leseren vil bli overasker. Jeg synes at det er fint med sånne røverhistorier innimelllom som denne boka her er et godt eksempel på. Her ble jeg til de grader underholdt. Her får en alle indigrensene en god thriller skal inneholde. En thriller helt etter min smak.

 

Innleser av boka synes jeg kom godt i fra det, og gjorde det til en fin lyttestund for min del. Smaken er jo veldig forskjellig på hvilke innlesere vi liker.

 

Jeg er klar for flere møter med Frans Nansen

 

Er du ute etter en drivende god og ikke minst spennende thriller dette ei bok jeg sterkt anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Den siste bankboksen
Forfatter: Ulrik Høisæther
Forlag: Lydbokforlaget
Utgitt: 2019
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 1
Innleser: Erik Hivju
Spilletid: 639min

 

Boka er lånt på biblioteket

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg