Den norske slavehandelen av Anders Totland

Den norske slavehandelen av Anders Totland

 

Forlaget om boka :

 

denne boka skildrer Anders Totland livet og hverdagen til de norske deltakerne i slavehandelen.

 

Det var nordmenn i alle ledd. De reiste til sjøs, med skipene fulle av afrikanske slaver, og de jobbet på dansknorske slavefort i Afrika og i Amerika.

 

Vi får høre om en mektig dommer fra Ringerike som torturerte og drepte et tosifret antall slaver. Og vi blir kjent med en sliten skipper fra Bergen som mistet både jobb og familie, før han fikk en ny sjanse på et slaveskip. Selv Tordenskiold, den store krigshelten, var aktivt med i denne handelen.

 

Når vi leser om disse skjebnene, får vi innblikk i livet slik det var på 1600- og 1700-tallet, rått og brutalt og hjerteskjærende. Men også i denne mørke delen av norsk historie fins det nyanser.

 

Om forfatteren:

 

Anders Totland (f. 1986) er oppvaksen på Bømlo og held til på Valen i Kvinnherad. Sidan 2015 har han gitt ut ei rekkje barne- og ungdomsbøker i fleire sjangrar. Fleire av bøkene er selde til utlandet, og i 2017 fekk han tildelt Nynorsk barnelitteraturpris for ungdomsromanen Engel i snøen. I 2021 gav han ut sakprosaboka Vindmøllekampen – Historia om eit folkeopprør. Til jord skal du bli er hans andre roman for vaksne.

 

Meg om boka:

 

Dette er bok nummer to i en serie om mørkere norsk historie for alderen 9-14 år. Første boka jeg leste var om Leipra ofrene i Norge. Tema i denne boka er slavehandelen, og nordmenn som deltok i den. Det er for mange er en lite kjent historie. Bøkene er en dokumentar og veldig lærerike. Som med første boka så valgte jeg å lytte til den.

 

I boka får vi høre om norske som deltok i slavehandelen. De fantes i alle ledd i denne bransjen. Enten det var til lands eller sjøs de deltok. Boka gir oss et fint innblikk i en mørkere del av Norges historie og hvordan det var på 1600 og 1700 tallet. I siste kapittel får vi høre om Irena som ble tvunget til prostitusjon, men klarte å rømme til hjemlandet sitt etter å blitt holdt fanget i to år. Innimellom er det fakta bokser om temaer i boka. Dette er med på å bygge opp om historien forfatteren forteller oss.

 

Kapitler har passe lengde som gjør at den yngre leseren ikke mister leselysten underveis i lesingen. Språket er lett og passer fint for aldersgruppen den er beregnet for. Den er skrevet på nynorsk. Noe jeg ikke synes er et problem. På måten den er skrevet på vil få leseren til å føle seg tilstede i boka og handlingen. Jeg som voksen synes boka var veldig lærerik og noe jeg ikke viste for mye om fra før. Som godt voksen så lærte også jeg noe selv om den er for de yngre leserene. Så boka vil være perfekt lesing for alle historie intriserte barn og ungdommer og ikke minst voksne. Jeg tror den vil være perfekt til høyt lesing i klasserommet og diskusjon rundt temaet i ettertid. Jeg ser frem til å lytte til de neste bøkene i denne serien. Innleser synes jeg var god å lytte til og passet meg perfekt. Bøkene i serien  leses uavhengig av hverandre. Er du ute etter ei bra sakprosa som også er lærerik er dette ei bok jeg anbefaler videre.

 

Velger du å lese boka så er det illustrasjoner i papirutgaven. De er illustrert av Kristian Krohg-Sørensen.

 

Fakta:

 

Tittel: Den norske slavehandelen
Forfatter: Anders Totland
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2018
Sjanger: Dokumentar for 9-14 år
Innleser: Endre Helmestveit

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg