Den nittende øya av Thomas Bagger

Den nittende øya av Thomas Bagger

 

Forlaget om boka:

 

Bind 2 i den spennende serien om de to spesialagentene i Task Force 14: den eksentriske Lucas Stage og den gåtefulle David Flugt. I en kirke i en liten bygd på Færøyene blir fire prester funnet døde i en pøl av blod. De er ikledd embetsdrakt og har hver sin kniv mellom hendene. Kriminaltekniker Sidsel Jensen og Lucas Stage, spesialagent i Task Force 14, blir sendt opp for å bistå det lokale politiet. Umiddelbart ser det ut som man står overfor et rituelt kollektivt selvmord. Men det er ting som tyder på at en femte person også har vært til stede. Både Lucas og Sidsel oppfattes – på godt og vondt – som fremmedelementer i det lille lokalsamfunnet. Mens tiden arbeider mot de to danske etterforskerne, vikles de langsomt inn i et mørkt, brutalt og blodstenket nett av fortielser og religiøs fanatisme.

 

Om forfatteren:

 

Thomas Bagger (f. 1981) er utdannet medieviter og var på vei inn i IT-bransjen da han i 2017 bestemte seg for å bli forfatter. Mannen i tre deler utkom på dansk i 2021 og er første bok i en ny, kritikerrost serie. Den nittende øya er bok nummer to i serien.

 

Meg om boka:

 

Etter den meget gode debut boka, så er endelig forfatteren ute med bok nummer to i serien om de to spesialagentene David Flugt og Lucas Stage. Forsetter han i samme spor i denne boka?

 

Lucas Stage blir sammen med kriminaltekniker Sidsel Stang sendt til Færøyene på et oppdrag for å bistå det lokale politiet. Fire prester er funnet brutalt drept i en pøl av blod iført prestedrakter med hver sin kniv i hendene. En femte prest er forsvunnet. Første tanke som slår etterforskerene er at de står ovenfor et rituelt kollektivt selvmord. Lucas og Sidsel møter motstand i sitt arbeide i det lille lokalsamfunnet. Tiden løper i fra dem i håp om å få oppklart den grusomme handlingen. Sakte men sikkert vikles de inn et mørkt, blodig, brutalt nett av taushet og religiøs fantaisme.

 

Boka har passe lange kapitler. Historien har bra fremdrift med lite dødpunkter. Språket er bra. Miljø og plasser er bra beskrevet. Her skildres færøysk miljø og vær på en måte så en vil føle seg tilstede på Færøyene. Karakterene i boka står bra til historien vi tar del i. Handlingen foregår for det meste på Færøyene og noe i Danmark. Historien er rein fiksjon uten at det går utover leseopplevelseen.

 

Så er andre bok i serien lest og jeg kan ikke si annet enn at jeg har hatt nok en fin lesestund med denne forfatteren, og ikke minst latt meg underholde. Han holder på leserene til langt ut i boka før det ble klart for meg hvordan det ville ende. Forfatteren legger ut stadig nye spor, som gjør at du som leserer må tenke ut nye løsninger. Mulig denne boka ikke vil gå like godt hjem hos alle krimlesere da den er både mørk, grostek og brutal. Jeg likte nå godt det etter lest noen snillere krimbøker. Vil nå si denne boka havner midt på treet når det gjelder det groteske og bisarre. Han klarer å lage både uhygge og spenning til leseren og i tillegg har boka bra tempo uten lite dødpunkter det blir riktig så spennende etthvert og leseren vill sitte å trippe ytterst på stolen, samt bite negler. Noe annet som jeg likte med denne boka er at det meste av handlingen er lagt til Færøyene. Måten han beskriver miljø og vær gir meg lyst til å reise der. At forfatteren raskt skreiv seg inn i toppsiktet av danske krimforfattere er velfortjent etter disse to bøkene. En kan trygt si at jeg har fått meg en ny dansk krim favoritt. Selv om jeg likte første boka bedre er ikke dette ei dårlig bok. I denne boka så handler det mest om Lucas Stage, men David Flugt blir nevnt. Boka slutter med noen åpne tråder, så vi får nok se igjen David igjen. Boka er bygd opp samme gate som første. Jeg kan ikke si annet enn at jeg ser frem til å lese neste bok i serien. Likte du første boka, så er jeg helt overbevist om at du vil like denne boka. Jeg anbefaler sterkt boka videre.

 

En god dansk krim godbit fra øverste hylle fra Danmarks nye krimstjerne

 

Min omtale av første boka:

https://henningbokhylle.blogg.no/mannen-i-tre-deler-av-thomas-bagger.html

 

https://tinesundal.blogspot.com/2023/08/den-nittende-ya-av-thomas-bagger.html?sc=1691921041808&m=1#c342684305373361539Tine Sundal har og blogget om boka.

 

 

Fakta:

 

Tittel: Den nittende øya
Forfatter: Thomas Bagger
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 2
Oversetter: Anlaug Lia

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

3 kommentarer
      1. Takk for det Tine. Dette er en bra serie jeg ser frem til å følge. Ser frem til å lese din annmeldelse når den kommer. God helg Tine 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg