Den blå villaen av Eva Frantz

Den blå villaen av Eva Frantz

 

Forlaget om boka:

 

Midt på natten finner et ungt par en liten gutt virrende langs landeveien. Han bor i den blå villaen i skogbrynet. Hjemme på kjøkkenet ligger mammaen hans, Becca, i en blodpøl.

 

Becca Stenlund har alt. Hun er ung, pen og og har den superpopulære bloggen “Becca i Den blå villaen”. Men under overflaten ulmer det. Mannen hennes har gått lei av jaget etter det perfekte livet og flyttet, i bloggens kommentarfelt trues hun på livet, og etterforskningen avdekker mørker hemmeligheteer fra Beccas fortid. Og hvem setter friske blomster i den tomme og avstengte villaen?

 

Om forfatteren:

 

Eva Frantz er født i 1980 og er en finsksvenk forfatter og journalist. Hun debuterte som forfatter i 2016 med romanen Sommarön og har siden den gang skrevet èn roman til i tillegg til fire krimromaner i serien om kriminalbetjenten Anna Glad.

 

Meg om boka:

 

En ny forfatter for meg. Jeg var ikke sein om å takke ja når forlaget spurte om jeg ville lese den. Finsk krim har jeg ikke lest for mye av. Så det blir spennende å lese.

 

I boka blir vi kastet rett ut i det når kjæresteparet, Linnea og Kaj er på vei hjem fra en fest. De havner i grøfta når de holder på å kjøre på en liten gutt som går alene langs veien midt på natta. De finner ut hvor gutten bor. Når de kommer til huset gutten hvor bor, så finner de moren hans i en blodpøl på kjøkkengulvet. Moren hans er en meget populær blogger. Hun har bloggen “Den blå villaen” noe huset de bor i også kalles. Becca Stenlund er ung, vakker og en veldig populær blogger.  Men bak fasaden er ikke alt like lyserødt. Beccas mann har forlatt henne pga han er lei av jakten på det perfekte livet som bloggen hennes fører med seg. Hun trues på livet i kommentar feltet på bloggen sin. Kriminalbetjent Anna Glad og kollegaene får saken. Det er sjelden de har så store saker å løse og i tillegg en kjent person rammet. Etterforskningen avdekker hemmeligheter i hennes fortid. Et annet spørsmål som dukker opp er, hvem setter friske blomster i den avstengte villaen?

 

Boka ganske lange kapitler til ei krimbok å være, men ikke fortvil over at de er det. For de har under kapitler. Det gjør at de ikke føles for lange. Selv om de er lange, så synes jeg det ikke blir for mye uteomsnakk. Språket er bra. Boka har fin fremdrift. Vi blir bra kjent med miljø og plasser Karakterene er bra og fremstår som realistiske og troverdige. Personer som vi kan kjenne oss igjen i. Vi kommer godt under hunden på de. De er varierte og godt beskrevet.  Handlingen er fiksjon. Historien fremstår som realistisk i måten den fortelles på. Handlingen er lagt til byen Lappnäs på den finske landsbygda.

 

Etter lest første boka i serien, så må jeg bare si at dette vil jeg ha mer av. Forfatteren har skrevet ei bra bok med et bra godt plott som er vanskelig å finne ut av for leseren, meg inkludert. Forfatteren legger ut noen uventede twister til leseren underveis før det hele kommer for en dag. Her er det spenning boka gjennom. Dette er en ganske snill krim uten at den er dårlig av den grunn. Mye annet som gjør den bra og til en fornøyelig lesestund. Jeg sleit med å finne ut av plottet. Inn i historien baker hun inn vonde famillie historier. Et par nettroll stifter vi også bekjentskap med. Så får vi se hvordan det er å være en toppblogger på godt og vondt. Humor har den også. Forfatteren går ikke i fella, og skal forklare for mye som det kan bli i starten av en ny serie. Boka er ganske snill når det gjeder det brutale, så den vil passe til alle krimlesere. En god og spennende start på en krimserie som jeg ser frem til å følge videre. Heldigvis kommer neste bok i serien i oktober. Jeg storkoste meg underveis i lesingen. Ei bok som er perfekt innimellom mer hardkokt krim. Jeg anbefaler boka mer en gjerne videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Den blå villaen
Forfatter: Eva Frantz
Forlag: Mangshcou
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: bok en
Oversatt av: Kari Engen

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

Andre bloggere som har omtalt boka:

https://tinesundal.blogspot.com/2023/06/den-bla-villaen-av-eva-frantz.html?m=1

https://beathesbibliotek.no/2023/06/15/den-bla-villaen-av-eva-frantz/

https://hverdagsnett.no/boktips/krimboker/1883-den-bla-villaen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg