Datter savnet av Anna Jansson

Anna Jansson “Datter savnet”

 

Forlaget om boka:

 

Dette er en historie om en forelders verste mareritt, og hva som kan skje med et forsømt barn når verden har blitt uutholdelig. For fem år siden forsvant tjue år gamle Vera Bark fra et utdrikningslag i en liten landsby utenfor Örebro. Siden har faren hennes, kriminalinspektør Kristoffer Bark, forgjeves søkt etter henne langs Hjälmarensjøen. Vera antas å ha druknet, men tvilen forstyrrer og plager ham fortsatt. Tre år etter Veras forsvinning blir en ung sykepleier fra samme sted borte. Etterforskningen fører ingen steder og har blitt avsluttet da Kristoffer Bark bestemmer seg for å gjenåpne saken. Snart innser Bark at det er flere sammenhenger mellom de to sakene enn han først forestilte seg

 

Om forfatteren:

 

Anna Maria Angelika Jansson (f. 1958) er en svensk forfatter. Jansson er utdannet og jobber som sykepleier. Hun debuterte i 2000 med kriminalromanenStum sitter guden, den første i en serie med polisassistent, senere kriminalinspektör Maria Wern i hovedrollen. Hun skriver også lettlest-bøker for barn.

 

Meg om boka:

 

En svensk forfatter jeg ikke har lest noe av før. Så ser frem til å lese boka. Jeg vil ikke skrive så mye om handlingen i denne boka her. Les den heller er min anbefaling.

For fem år siden forvant datteren til kriminalinspektør Kristoffer Bark under et utdrikningslag i en landsby utenfor Örebro. Det antas at Vera Bark har druknet. Hennes far har lett fortvilet etter svar på forsvinningsgåten til datteren sin, uten å komme noe nærmere løsning. Han har ikke tall på hvor mange ganger han har lett langs Hjälmarensjøen.Tre år senere forsvinner nok en ung person fra samme område. Etterforskningen har blitt avsluttet pga det ikke har kommet noe nærmere en løsning. Nå har Bark bestemt seg for å gjenåpne saken. Da ser han likheter mellom sakene som han ikke har sett før. Det viser seg etterhvert at det det stikker dypere enn bare to forsviniger.

Boka har passe lange kapitler, med cliffhangere i enkelte kapitler. Språket i boka er bra. Historien fortelles fra flere sider som er med på å drive den fremover. Vi blir bra kjent med karakterene i boka. Miljø og plasser noe mindre. Dette var ei bok jeg vurderte å gi opp flere ganger for alt virket for opplagt helt til forfatteren lurer leseren inkludert meg til de grader. Ei bok som jeg synes starter treigt, men som bare blir bedre og bedre. Så ikke gi opp boka for fort. Du vil garantert ikke angre på det når den er ferdig lest. Jeg hadde helt ærlig ikke sett denne slutten komme. Plottet er både bra og godt kamuflert. Jeg synes måten boka utviklet seg på, var med på å gjøre den til en riktig så god lesestund . Jeg ble mer og mer slukt inn i boka jo lengre ut i den jeg kom. Siste halvdelen ble mer eller mindre lest i ett. Det er lenge siden utfallet på ei bok har overrasket meg som denne boka her. Så jeg ser frem til å lese flere bøker fra forfatteren. Ei bra, spennende og velkomponert krimbok som jeg anbefaler sterkt videre!

 

Fakta:

 

Navn: Anna Jansson
Tittel: Datter savnet
Forlag: Bonnier
Utgivelseår: 2022
Sjanger: Krim

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg