Clare Mackintosh “Gissel”

Clare Mackintosh “Gissel”

 

Forlaget om boka:

 

Atmosfæren ombord på den første direkteflyvningen fra London til Sydney er elektrisk. Det ryktes at det er mange kjendiser blant passasjerene i business class, og at journalister venter på bakken for å ta imot flyet.

 

Mina er en av de utvalgte flyvertinnene til denne spesiell flighten. Hun prøver å fokusere på oppgavene sine, og ikke bekymre seg for den fem år gamle datteren som er hjemme sammen med ektemannen. Eller de katastrofale problemene i ekteskapet.

 

Flyet har knapt tatt av da Mina mottar en lapp fra en anonym passasjer, noen som vil sikre at flyet aldri når målet sitt. Noen som trenger Minas hjelp og som vet nøyaktig hvordan hen skal få henne til å samarbeide.

 

 

 

Om forfatteren:

 

Britiske Clare Mackintosh er frilansjournalist, blogger og forfatter. Hun jobbet tolv år i politiet, før hun 2011 bestemte seg for å skrive på heltid. Det var en tragisk sak fra tiden i politiet som inspirerte henne til å skrive “Jeg lar deg gå” deretter kom “Jeg ser deg” og “La meg være”

 

Meg om boka:

 

Dette er en forfatter jeg ikke har lest noe av før, og siden det er en psykologisk thriller blir det ekstra spennende å lese, siden jeg vanligvis ikke er så begeistret for sjangeren.

 

Mina er en av de utvalgte flyvertinnene som skal få være med på den første direkteruta til Sydney. Rykter sier at det er mange kjendiser med på turen, og journalistene står derfor klar til å ta imot dem på flyplassen. Mina prøver å fokusere på arbeidsoppgavene sine, og glemme de store problemene hun har i ekteskapet.

Det er veldig god stemning om bord, men flyet har knapt kommet i lufta før hun mottar en lapp fra en anonym passasjer. Det er noen som trenger Minas hjelp, og vedkommende vet hvordan han skal presse henne til å gjøre det. Samtidig som flyet blir kapret av miljø-ekstremister, skjer det ting hjemme hos ektemannen og datteren til Mina. Alt avhenger av at Mina velger rett. Det blir noe intense timer i luften på vei mot Sydney.

 

Dette er en lettlest thriller hvor vi følger selve hovedhistorien, samt noen tilbakeblikk og sidespor. Vi blir passe kjent med de involverte personer, og man bør neppe lese den dersom man er plaget av flyskrekk. For min del blir den likevel litt langtrukken, samtidig som jeg litt for tidlig skjønner sammenhengen. «Gissel» er en thriller helt på det jevne, som ikke helt kryper under huden på meg. Rett og slett en lettlest og grei thriller, der fokuset også er på hvorvidt alle flyturer en tar er nødvendige, med tanke på miljø.

Romanen vil nok falle i smak hos andre enn meg, siden psykologisk thriller ikke er min favorittsjanger.

 

Jeg lyttet til boka, og det var en innleser helt på det jevne. Den ble lest av Ingrid Volla, og helhetsinntrykket ble nok også preget av at innleseren ikke helt passet til min dårlige hørsel.

 

Fakta:

 

Forfatter: Clare Mackintosh

Gissel

Forlag: Cappelen Damm

Utgivelsesår: 2021

Format: Innbundet og lydbok

Antall sider: 384

Sjanger: Psykologisk thriller

Oversatt av: Ulrik Farstad

Innleser: Ingrid Vollan

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4 – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg