Caterina Cattaneo “Jeg sluttet å telle dager”

Caterina Cattaneo “Jeg sluttet å telle dager”

I april 1879 ankommer en forhutlet ansamling pasienter St. Jørgens hospital i Bergen. Blant dem er Berly Marie Olsdatter, som har fått lepra og blitt tvunget til å forlate familien. Bak henne ligger livet hennes, alt hun vet, alt hun er. Foran henne ligger en fremtid hun ikke makter å se for seg, på et sted hun aldri har vært før, sammen med mennesker hun ikke kjenner.

På hospitalet treffer hun Kari Spidsøen, kvinnen som året etter får dr. Gerhard Armauer Hansen dømt i retten for å ha stukket en stærnål i øyet hennes. De to kvinnene finner hverandre på tvers av personlige ulikheter og kontroverser, og Berlys manglende evne til å innfinne seg med sin skjebne.

Dette er forfatterens tredje bok. Den som først ut i 2014, men er nå nyutgitt på Liv Forlag. Boka er en historisk roman om et mørkt kapitel i norsk historie, den viser hvordan de leprasyke ble behandlet og stuet vekk på institusjoner. Dette var en historie jeg visste lite om på forhånd, og det var utrolig rystende lesning. 
Hovedpersonene i boka er Berly Marie Olsdatter og Kari Spissen. Kari var en virkelig person, og hennes historie i boka er ekte, mens Berlys historie er oppdiktet. De to blir bestevenninner i den tiden de får sammen på ST. Jørgens Hospital, en plass ingen noen gang kom vekk fra i live.

Det er en murstein av en bok, på hele 550 sider, men jeg likte den utrolig godt. Jeg greide knapt å legge den fra meg underveis og ville ikke den skulle ta slutt. Handlinga foregår i Bergen, fra slutten av 1800-tallet til begynnelsen på 1900-tallet. Forfatteren skriver så utrolig bra at det var som å være til stede i handlingen, jeg kjente smerten til de syke og lukten av sykdom og institusjon. Personene er så levende beskrevet at jeg følte at jeg kjente dem, og jeg ble sterkt følelsesmessig berørt mens jeg leste.
Det er en vakker, gripende og rystende historie om hvordan leprasyke ble behandlet av norske myndigheter, og det er viktig at denne historien når ut til flere.  
Jeg anbefaler denne historiske romanen sterkt videre, det er av de bedre jeg har lest!
Rett og slett perfekt sommerlektyre!

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget, og kan kjøpes hos de fleste nettbokhandlere. 
Terningkast 5+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg