Beistet av Johannes Kaasa

Beistet av Johannes Kaasa

 

Forlaget om boka:

 

En gruppe gjester er samlet på jaktgodset Orceval.

 

Det ligger i en park beskyttet av en ugjennomtrengelig tornehekk. Utenfor er det store skoger, der et beist vandrer rundt og dreper uskyldige gjetere. Den eneste veien inn og ut er en port i hekken, voktet av en mystisk portner.

 

Alle på Orceval bærer på hemmeligheter, noen mørkere enn andre. En grusom hendelse skjedde noen år tidligere, skjult, men ikke glemt.

 

Professor Buffon er sendt til godset av kong Ludvig XV av Frankrike. Sammen med sin assistent, den unge studenten Tristan, skal han organisere en jakt på beistet. Snart viser det seg at ondskapen ikke bare råder utenfor hekken, på innsiden blir også mennesker drept.

 

Om forfatteren:

 

Johannes Kaasa (født 1955) er matematiker, i tillegg er han intresert i historie, uløste gåter og merkelige hendelser. Han er oppvokst i Larvik og Brasil, men bor nå i Oslo. Beistet er hans debut som forfatter.

 

Meg om boka:

 

Beistet er forfatterens debut. Jeg hiver meg alltid fort rundt når det kommer nye fortellerstemmer innen krimsjangeren, og denne boka er jeg veldig spent på. Jeg har ikke lest noe særlig med gotisk krim tidligere, så jeg ser frem til å lese denne.

 

På et jaktgods i Orceval i Frankrike er en gruppe gjester samlet. Jaktgodset er beskyttet av en ugjennomtrengelig tett tronehekk. Den eneste veien inn i parken er en port i hekken. Denne porten voktes av en mystisk portvakt. I de store skogene rundt godset befinner beistet seg. Det vandrer rundt, angriper og dreper uskyldige gjetere.

 

Kong Ludvig XV av Frankrike sender professor Buffon og den unge assistenten hans, Tristan. Oppdraget de har fått av kongen er å organisere en jakt på beistet, slik at ingen flere uskyldige gjetere må bøte med livet. Men det er ikke bare beistet som skaper frykt. Det viser seg at ondskapen råder både på utsiden og innsiden av hekken. På innsiden blir også mennesker drept.

 

Boka har passe lange og handlingsmettede kapitler hvor enkelte har cliffhangere. Romanen har god fremdrift. Vi får beskrevet miljø og plasser i en akkurat passe mengder, slik at en føler seg til stede i handlingen. Karakterene er gode og står stødig til historien, enten de er gode eller onde. Handlingen er fiksjon, men basert på en sann historie. Handlingen foregår i traktene jaktgodset Orceval ligger i, året er 1767.

 

Etter å ha lest forfatterens debut er konklusjonen at han kommer fra debuten med æren i behold. Han har skrevet en spennende historie som vil holde på leseren. Han legger ut nok spor til at leseren ender opp med flere mistenkte, og det er jo et pluss at forfatteren klarer å forvirre leseren. Jeg fikk nok noen mistanker omtrent halvveis, men når forfatteren nøster opp de løse trådene vil nok mange få seg en overraskelse eller to. Både plottet og historien er originalt og nytt for meg, noe som bidrar til å gjøre leseopplevelsen god. Boka har fint tempo og fremdrift, med spenningstopper fordelt jevnt utover. Romanen blir faktisk bedre og bedre jo lengre ut en kommer.
Den er både spennende og skummel, og handlingen vil få det til å gå kaldt nedover ryggen til leseren. Regn med at det vil bli noe neglebiting underveis!
Historien er litt brutal, men det må være såpass i en sånn type story lagt til den tiden. En liten dose kjærlighet er det også, men heldigvis ikke for mye.
Jeg hadde en herlig og flott lesestund! Jeg ble raskt slukt inn i historien og boka ble lest i hvert ledige øyeblikk. Jeg synes at det var helt topp med krim fra 1700 tallet, så jeg kan ikke si annet enn at dette absolutt var en godkjent debut. Dette var en krim helt etter min smak, og liker du historisk krim, så er dette ei bok også for deg.

 

Jeg håper virkelig at forfatteren kommer med flere bøker i samme gata. For dette likte jeg virkelig. Dette er en perfekt bok til høsten når regnet treffer ruta i høstmørket og vinden uler rundt hjørnet, men ha på godt lys når du leser ….

 

Dette er en debutant som fortjener å nå ut til mange lesere. «Beiste» er en meget spennende og grøssende god krimdebut. Ei bok jeg mer enn gjerne anbefaler videre.

 

Til slutt en oppfordring til de som liker å lese. Sjekk gjerne ut andre bøker fra dette forlaget her. De har mange gode bøker fra mindre kjente forfattere som skriver bra. Jeg har lest mye bra fra Liv forlag, og her vil du oppdage skjulte leseskatter!

 

Fakta:

 

Tittel: Beistet
Forfatter: Johannes Kaasa
Forlag: Liv Forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Gotisk krim

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg