Av skam av Lina Areklew

Av skam av Lina Areklew

 

Forlaget om boka:

 

Det er sensommer, og etterforsker Sofia Hjortén må avbryte foreldrepermisjonen sin da to ungdommer finner en menneskehånd blant steinene i den nedlagte malmgruven ved Marviksgrunnan på Ulvön i Örnsköldsvik-skjærgården.Politiet mottar raskt et tips om at funnet kanskje kan knyttes til en kvinne som forsvant i 1959. Da en eldre mann som skal avhøres i saken blir funnet brutalt drept, strammer det seg til for Sofia og kollegaene.Privat sliter Sofia med å kombinere rollene som alenemor og etterforsker, samtidig som forholdet til Fredrik Fröding er mer komplisert enn noensinne.«Av skam» er en medrivende krim om en 60 år gammel forsvinning, og en gripende skildring av hvordan gruvedriften på Ulvön en gang hadde makt til å forandre menneskers liv.

 

Om forfatteren:

 

Lina Areklew debuterte med <<Av asken>>, og ble nominert til ‘Årets deckardebut’ av Crimetime. Boka er den første i serien om Sofia Hjortén, politietterforsker i ferieparadiset Ulvön. Bok to <<I mørket>> ble utgittt i 2023. <<Av skam>> er foreløpig siste bok i serien.

 

Meg om boka:

 

Så er bok nummer tre i Ulvön serien med etterforsker Sofia Hjortén ute. En serie som jeg synes har blitt bedre og bedre bok for bok. Så jeg er spent på om hun holder koken oppe i tredje boka.

 

Ettforsker Sofia Hjortén er ute i fødselspermisjon. Hun har fine dager sammen med dattera Astrid. Permisjonen må avbrytes når to gutter finner en menneske hånd i en nedlagt malmgruve på på Ulvöen i Örnsköldsvik-skjærgården. Rett etter funnet mottar politiet er tips om en kvinne som forsvant i samme område i 1959. Mannen som var gift med kvinnen på den tiden hun forsvant må avhøres på bakgrunn av av tipset. Når Sofia oppsøker han hjemme, så finner hun den gamle mannen brutalt drept. Samtidig som etterforskningen blir veldig intens, så sliter Sofia med en hestisk rolle som alenemor. På toppen av dette blir forholdet til hennes eks vanskeligere enn det noen gang har vært. Politiet stanger i veggen da alle politiet er intrisert i, så er de enten døde eller forsvunnet.

 

Boka har passe lengde på kapitlene. Enkelte av dem har cliffhangere. Språket er bra. Vi blir veldig kjent med kjent med miljø og plasser. Så får en til å føles seg tilstede i boka. Karakterene er gjennomførte og bra opparbeidet. De har vist forskjellige personligheter. Handlingen er fiksjon uten at det ødelegger for leseopplevelsen. Det finnes snev av sannhet i historien, så den fremstår som realistisk og troverdig. Handlingen er lagt til Ulvöen traktene. Handlingen er lineær.

 

Etter lest bok nummer tre, så kan jeg bare si at denne serien enda fenger meg. Hadde nok en spennede og god lesestund med denne forfatteren her. Hun holdt meg fanget fra start til slutt. Det blir mer og mer spennende utover. Hun legger ut nok spor og vendinger til å holde på leseren. Jeg trodde jeg satt lenge med løsningen, men jeg ble rett og slett rundlurt der. Slutten hadde jeg virkelig ikke sett komme. Noe jeg setter virkelig pris på med en krimbok. Vi får svar på de fleste løse tråder, mens andre får vi nok vite i neste bok. Boka er ikke noe særlig brutal. Boka har god fremdrift, men noen roligere partier er det. De synes jeg ikke ødelegger noe særlig for fremdriften. Boka har flere forteller stemmer som veksler utover. Vi følger i tillegg to historier. En i 1959 og nåtid. Disse veksler på å fortelle utover. I tillegg til etterforskningen så følger vi hovedkarakterene i hverdagslivet. Vi får også høre om gruvedrift i 1959. Så får vi også se hvordan det er å være alenemor og stå i en krevende jobb. Samt leve i et voldelig forhold. Jeg likte godt historien i fra 1959. Hovedkarakterene er intresane og følge. De strir med sitt på hver sitt vis. Alt dette gjør det til en spennende krim.

 

Etter disse tre bøkene, så kan jeg ikke si annet enn at hun blir bedre og bedre for hver bok. Jeg ser frem til neste bok. Dette er krim helt etter min smak. Har du ikke lest noen i serien tidligere, så ikke fortvil. Forfatteren gir oss små drypp hva som har hendt i tidligere bøker. For all del les alle spør du meg. En spennende og velkomponert bok med en herlig slutt. Perfekt til årets påskekrim.

 

Fakta:

 

Tittel: Av skam
Forfatter: Lina Areklew
Forlag: Bonnier
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 3
Oversatt av: Inge Ulrik Gundersen

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget i e-bok format.

 

Terningkast: 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg