Audun Støren “Se, jeg gjør alle ting døde”

Audun Støren “Se, jeg gjør alle ting døde”

 

Ulla og Espen fra romanen Moderskipet er blitt unge voksne, Oslos underverden mørkere, styggere, mer nådeløs. Borgervernere mishandler og terroriserer systematisk hovedstadens fortapte: gatebarn, narkomane, prostituerte, illegale asylsøkere. Politiet og de ressurssterke ser en annen vei. Da en liten asylsøkerpike finnes kvestet i en container, jaget til døde av Oslos hvite elite, vil en allianse av hardtslående gate-ramp, en departementsdirektør og en eksgangster ta hevn over en by uten hjerte og en befolkning fylt av hat. Deres oppgave får drahjelp fra uventet hold.

 

Om forfatteren:

 

Støren er tobarnsfar og bor i Drammen. Han har variert yrkeserfaring og har bl.a arbeidet som journalist i Aftenposten, portør, oppvasken, oppdragsskribent, aktivitetsleder, fjellfører og kommunikasjonsrådgiver. Forfatteren er tørrlagt narkoman. Støren tjener til livets opphold med skrivearbeid og prosjektledelse, særlig i tilknytting til friluftsliv.

 

Jeg så fram til å lese denne, siden jeg likte debutboka hans, «Moderskipet» veldig godt. Det var en annerledes krim, og det samme er denne boka.

 

I denne boka er Espen og Ulla blitt unge voksne. Espen lever fremdeles på gata og Ulla er i fosterhjem. Oslos underverden er blitt enda styggere og mørkere siden forrige boka. Borgervernere mishandler og terroriserer hovedstadens gatebarn, narkomane og illegale asylsøkere. Politi og ressurssterke ser en annen vei.  De som lever utenfor og nederst i samfunnet har fått det enda verre siden sist.

 

Jeg sleit med å komme inn i denne boka og synes starten var lit tung, men da jeg først kom i gang gikk lesingen unna. Romanen har korte kapitler, der det veksles mellom hvem som forteller.  Etter hvert som boka skred frem, ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan ville gå med Espen og Ulla, og jeg krysset fingrene. Både for at det ville gå bra med dem, og at samfunnet ville endre seg til det bedre. Når slutten kom, og jeg fullt ut skjønte storyen og hva jeg hadde lest om, ble jeg overrasket og satt ut.

 

Boka er til tider mørk og dyster lesing, Dette er langt unna det livet de fleste av oss lever. Skildringene av livet til de som lever nederst på rangstigen i samfunnet er gode. Boka er rå og brutal, men den blir likevel ikke for grotesk.

Det er noe med måten bøkene til denne forfatteren er skrevet på, som treffer meg midt i hjerterota. Dette er også veldig annerledes krim i forhold hva jeg leser til vanlig, ei bok som sitter i etter at den er ferdig lest.

Jeg anbefaler begge bøkene sterkt videre, men begynn gjerne med den første i serien, Moderskipet. . Audun Støren fortjener å nå ut til flere lesere, og jeg håper han kommer med flere bøker.

Andre bøker jeg har lestt av forfatteren:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/119413/audun-stoeren-moderskipet.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Audun Støren

Tittel: Se, jeg gjør alle ting døde

Forlag: Liv forlag

Utgivelsesår: 2017

Format: Innbundet

Antall sider: 334

Serie: 2

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg