Audun lillestølen “Ild”

Audun Lillestølen “Ild”

 

Forlaget om boka:

 

Når flammene legger seg etter brannen, finner man det forkullede liket av et trofast medlem av menigheten. Pastoren i menigheten tiltales for drap, og han ber sin svigersønn, advokat Max Werner, om å forsvare seg. Arbeidet med saken sender Max ut på en ytre og en indre reise, hvor alt settes på spill – ikke bare hans forståelse av skyld og straff etter dødsbrannen, men også forståelsen av konsekvensene ved å kvele eller å nyte lidenskapens ild.

 

Om forfatteren:

 

Audun Lillestølen (f. 1965), er bosatt i Oslo, og debuterer som skjønnlitterær forfatter med romanen «Ild.» Han er en profilert advokat med møterett for Høyesterett, og har prosedert en lang rekke sivile saker og straffesaker for domstolene. Han er også låtskriver, vokalist og gitarist i bandet De Unevnelige.

 

Meg om boka:

 

Audun Lillestølen er en av høstens debutanter innen krimsjangeren. Når det kommer til debutanter, så er jeg ikke sen om å snu meg rundt å få lest.

 

Boka begynner med at Max Werner blir bedt av sin svigerfar, som er pastor i en menighet, om å forsvare seg mot en drapstiltale, etter at politiet fant det forkullede liket av en av menighetens medlemmer. Dette er et oppdrag Max ikke er helt fortrolig med å ta på seg, og han sliter i tillegg med ekteskapet sitt. Det avdekkes etter hvert mørke hemmeligheter. Bundet av taushetsplikten som advokat, sendes Max ut på en ytre og indre reise hvor forståelse av rett og galt blir satt på prøve.

 

Kapitlene i romanen er korte. Historien fortelles i jeg-form, der det veksles mellom forskjellige personer. Boka er skrevet i et godt og lett språk, og vi blir akkurat passe kjent med personene i boka. Handlingen foregår i Fredrikstad.

Dette er mer en spenningsroman enn en krim, synes jeg. Her er det verken tempo eller action, men vil du ha en bok som er kjemisk fri for bisarre og brutale beskrivelser, så er dette kanskje ei bok for deg. Her er det heller ingen politietterforskning, utenom advokaten Max og hans jobb. Handlingen fokuserer mer på spenningen mellom menneskene, og lidenskap.

Jeg satt og venta på krim, spenning og action, men det kom aldri, men den står seg nok som en spenningsroman, selv om den er veldig annerledes enn andre bøker jeg har lest også innen den sjangeren. For meg ble det noe langdrygt etter hvert, og jeg ble derfor ikke helt slukt inn i den.

Dette er nok ei bok som de som ikke leser krim til vanlig vil like, selv om den ikke helt traff meg. Slik er det jo noen ganger, men les selv og avgjør om dette er ei bok for deg eller ikke!

 

Fakta: Audun Lillestølen

Tittel: Ild

Forlag: Ørn forlag

Utgivelsesår: 2021

Sjanger: Advokatkrim

 

Boka er mottatt som pdf fil av forlaget

 

Terningkast 4-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg