Arne Svingen “Min Sønn”

Arne Svingen “Min Sønn”

Midt på natta oppdager Jorunn at sønnen, Ronny, kommer hjem med blod på klærne. Dagen etter er klærne borte. Jorunn frykter at en konfrontasjon vil ødelegge et allerede skjørt mor–sønn-forhold. Ikke er hun sikker på at det virkelig var blod, heller. Men da roen i hjemmet igjen har senket seg, skjer det noe som snur opp-ned på alt sammen, og Jorunn må handle. Men hvor langt er hun er villig til å gå for å redde sønnen sin.

Dette er bok nummer to i en serie med utgangspunkt i de ti bud, der ti forfattere skal tolke hvert sitt bud. Hver fortelling skal være rundt 150 sider, og den første boka i serien var det Jørgen Brekke som sto for. Han valgte seg det første budet, «Du skal ikke ha andre guder enn meg.» 
Denne gang er det Arne Svingen som skal i ilden, og han har valgt bud nummer fire, “Du skal ære din far og din mor.” 
Boka kan minne mye om en lang novelle. Det er få personer involvert, og handlingen foregår over et kort tidsrom. Jeg hygget meg gjennom boka, og selv om det er en trist historie som fortelles, trakk jeg flere ganger på smilebåndet underveis av både mor og sønn. Boka er lettskrevet i en tone som passer fint til historien, og det var fin lesning en stille kveldsstund. 
Jeg synes innimellom at det greit med noe kort og lettlest, til avveksling fra alle de tykke romanene jeg vanligvis leser. Hvis du ikke har lest noen av bøkene i denne serien enda, er det på tide å hive seg over dem. Jeg anbefaler denne sterkt videre, og etter å ha lest disse to bøkene, må jeg si at jeg liker konseptet. Neste forfatter i serien er Knut Nærum, etter det jeg forstår. Det kan fort bli morsomt!

Sjekk ut Bjørnebok og Tine Sundal sin blogg å hva de mener om boka

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg