Arne Dahl “Friheten”

Arne Dahl “Friheten”

 

Sam Berger er alene. Molly Blom er fortsatt borte, sannsynligvis er hun gravid med barnet deres. Drømmen om et liv sammen med henne virker fjernere enn noen gang.

 

Sam får et innbringende oppdrag av den gåtefulle typen. En kvinne, Nadja, er blitt kidnappet, og terapeuten hennes søker Sams hjelp – men politiet må holdes utenfor.

 

“Friheten” er fjerde bok i serien om Sam Berger og Molly Blom. I denne serien ser en mørkere side av forfatterskapet til Arne Dahl, som er navnet forfatteren skriver under. Han er blant de største krim forfattere i Skandinavia, og jeg har jevnt over likt alle hans bøker. Denne er ikke noe unntak.

 

Boka starter med at Sam får et lukrativt tilbud om å etterforske en kidnapping. Han har startet et sikkerhetsfirma i hans og Molly sitt navn, men han har lite spor å gå etter i saken. Savnet etter Molly og barnet deres er stort, og det sliter på han. En dag står Molly på døra hans og da blir det fart i etterforskningen. De har tre dager å løse saken på, så det blir en hektisk kamp mot klokka. Det blir også fort veldig personlig for Molly, på grunn av ting som har skjedd i fortiden hennes. Saken viser seg å ha noe med russisk mafia og menneskehandel å gjøre.

 

Dette er en ganske mørk krim med handlingsmettede kapitler. Jeg anbefaler å lese bøkene kronologisk, dersom du ikke har lest de foregående.  Dette er ei bok som kryper under huden på deg og setter følelser i sving, jeg levde meg helt inn i historien. Litt etter litt slipper forfatteren nye ledetråder som gjør at du bare må lese videre.

Arne Dahl har nok en gang levert en spennende og god roman som inneholder det meste en god krim skal inneholde, og språket er like godt som i hans tidligere bøker. Dette var absolutt en krim etter min smak. Jeg måtte bare lese boka i ett, så det ble langt på natt før jeg kunne legge meg. Denne boka anbefaler jeg sterkt videre, og jeg håper det kommer flere bøker i serien.

Andre om boka:https://bjornebok.bloggnorge.com/2021/03/08/arne-dahl-friheten/

-Norsk tittel: Friheten

-Orginal titttel: Friheten

-Forfattar: Arne Dahl

-Oversatt av: Einar Blomgren

-Sjanger: Krim

Antall sider: 400

-Utgivelsesår: 2021

-Utgiver: Cappelen Damm

-serie: Bok nr 4

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg