Anne Helen Kolsås Ingebrigtsen – Sinne

 

Anne Helen Kolsås Ingebrigtsen “Sinne”

 

Forlaget om boka:

 

ADHD, forelsking og vennskap. 15 år gamle Synne har ADHD. Det boblar og kokar inni henne. Ho skjeller ut lærarar og elevar og endar ofte på kontoret til rådgivaren ved skulen. Rådgivaren vil at ho skal begynne med medisin igjen. Heldigvis har Synne bestevennen Torunn. Men to nye elevar i klassen skapar problem: Kine, som er ein ufordrageleg influensar med mange følgarar på Instagram, og mystiske og pene Johan, som må ha O’boy og brødskiver med jordbærsyltetøy kvar dag.

 

Om forfatteren:

 

Ann Helen Kolås Ingebrigtsen (født 20. oktober 1980) er en norsk forfatter og lærer. Ingebrigtsen arbeider for tiden ved Ålesund videregående skole i Ålesund. Hun har gitt ut ungdomsromanen Sinne, som vant Bokbloggerprisen 2020 i kategorien: Årets ungdomsbok og Årets ulest 2021 i kategorien: Barn og ungdom. Sinne var en av de ti mest lånte barne- og ungdomsbøkene ved Deichman Bjørvika i 2020.

 

Meg om boka:

 

Kolås vant «Ulest» i kategori ungdomsroman, og etter at jeg hadde lest de to andre vinnerne av fjorårets “Ulest 2021”, så måtte jeg også lese denne. Etter å ha sett hva som var temaet i boka, så trodde jeg dette var ei bok som kunne passe meg. Forventningene var derfor høye. Ble jeg skuffa eller begeistra?

I boka møter vi 15 år gamle Synne som har ADHD. Selv om hun har denne diagnosen, så vil hun ikke noen skal vite om det. Hun er redd for å bli mobbet, slik hun ble på barneskolen. Hun vil ikke bli behandlet annerledes, men burde hun ta medisiner for å få bedre kontroll over utbruddene sine?
Det både bobler og koker inni henne, så hun må ofte troppe opp på kontoret til rådgiveren på skolen.
Det er to nye elever i klassen som stadig skaper problemer for henne. Heldigvis har hun bestevennen Torunn. Både rådgiveren og foreldrene vil hun skal begynne på medisiner, men hun vil ikke.

Boka er skrevet på nynorsk, med et lett språk og gode dialoger. Den er skrevet slik at den sånn passer til målgruppe den er beregnet for. Miljøbeskrivelsene er også er bra.
Historien fortelles av jeg-personen Synne, og den fortelles på en måte som gjør at man virkelig føler at man er til stede i handlingen. Bi-historien om foreldrene er også meget bra.
I boka får vi se oppleve hele Synnes følelsesregister, og ser hvordan Synne reagerer i de forskjellige situasjonene. Vi får et fint innblikk i hvordan det er å leve med denne diagnosen, på godt og vondt. Boka er både realistisk og troverdig, så mange vil kjenne seg igjen, enten de tar ADHD selv, eller kjenner noen som har det. For med denne diagnosen er du full av følelser, er verdensmester i å være spontan, og har lav impulskontroll.
Handlingen er også innom vanlige ungdomstema, som forelskelse, sjalusi, vennskap og utforskning.

Jeg må si at denne boka traff meg til de grader. Selv om jeg er voksen, så kjenner jeg meg godt igjen i Synne. Forfatteren har skrevet ei veldig realistisk og troverdig bok, som også fint kan leses av voksne. Her får du et godt innsyn i ADHD, og hvordan de med diagnosen er skrudd sammen.
Med en slik debut, så må forfatteren bare skrive flere bøker! Denne debuten står til mer enn godkjent, og jeg anbefaler boka sterkt videre.

 

Tine Sundal har og blogget om boka:

 

https://tinesundal.blogspot.com/2020/06/sinne-av-ann-helen-kolas-ingebrigtsen.html?m=1

 

Fakta:

Navn: Ann Helen Kolås Ingebrigtsen
Tittel: Sinne
Forlag: Samlaget
Utgivelsesår: 2020
Sjanger: Ungdomsroman

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 6

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg