Ann Helen Kolås Ingebrigtsen “Eg blir her”

Ann Helen Kolås Ingebrigtsen “Eg blir her”

 

Forlaget om boka:

 

Oda er 16 år og bur saman med faren og besteforeldra sine i ei lita bygd på Vestlandet. Ho gler seg til å henge med kjærasten Sondre heile sommaren og til å vise han den vakre naturen på heimplassen sin. Men når Daniel kjem til bygda, blir sommaren ganske annleis enn ho først hadde tenkt seg. Kvifor dukkar han alltid opp der ho er, og irriterer henne? Og kvifor masar han om at ho må flytte frå bygda? Samstundes må Oda takle ein pappa som drikk for mykje, og som har starta pub for turistane heime i stova si. Kan han ikkje vere meir til stades for ho i staden for å leve i fortida? Vi følger Oda gjennom nokre dramatiske dagar der ho strevar med å akseptere faren si rolle som bygdeoriginal, samtidig som ho prøver å finne ut av kjenslene sine for kjærasten Sondre og Daniel.

 

Om forfatteren:

 

Ann Helen Kolås Ingebrigtsen (født 20. oktober 1980) er en norsk forfatter og lærer. Ingebrigtsen arbeider for tiden ved Ålesund videregående skole i Ålesund. Hun har gitt ut ungdomsromanen Sinne, som vant Bokbloggerprisen 2020 i kategorien: Årets ungdomsbok og Årets ulest 2021 i kategorien: Barn og ungdom. Sinne var en av de ti mest lånte barne- og ungdomsbøkene ved Deichman Bjørvika i 2020.

 

Meg om boka:

 

Dette er forfatterens andre ungdomsbok. Denne ble jeg veldig nysgjerrig på etter å ha lest den gode debutboka “Sinne”, som hun forøvrig fikk to priser for. Derfor var det bare å få den i hus.

Oda bor på ei lita bygd på Vestlandet sammen med besta og besten, som hun kaller dem, og faren sin. Han er en original i bygda, som maler, driver hobbypub og drikker altfor mye. Moren til Oda døde tidlig.
Oda har bestevenninna si i nabohuset. Kjæresten Sondre, som er hennes første kjæreste, bor på andre siden av fjorden, og ferjetidene gjør at de ikke får tilbrakt så mye tid sammen som de ønsker. Daniel som bor hos faren sin om sommeren har ankommet bygda. Han har som vane å dukke opp der Oda er, og irriterer henne med å prøve og være morsom på hennes bekostning.
Det blir noen hektiske dager for Oda, der hun både må finne ut av følelsene for Sondre og Daniel og i tillegg prøve å akseptere faren som den bygdeorginalen han er.

Boka har korte kapitler og er lettlest. Vi blir godt kjent med personer, plasser og miljø. Dette er en ungdomsroman om forelskelse, forviklinger og en litt annerledes pappa. Følelsene som beskrives i boka bringer meg rett tilbake til min ungdomstid for en mannsalder siden, og usikkerheten som fulgte med. Det får boka til å fremstå som troverdig, både ung og gammel vil kjenne seg igjen i det som fortelles.
Språket er bra og står godt til målgruppen romanen er beregnet for. Boka er skrevet på et lettest nynorsk, så den er også lett å lese for de som ikke bruker nynorsk til vanlig. Det er flere spenningstopper og vendinger som holder på leseren.
Boka handler om mer enn usikre tenåringer. Den handler også om tilhørigheten til bygda, forholdet til faren og hennes forhold til bestevenninna. Boka har også et annet viktig tema, hvordan det er å leve med en forelder som drikker. Her får vi en tenåringsjentes tanker rundt dette, og ser hvordan det påvirker henne. Jeg synes forfatteren har skrevet en god bok, uten at det blir for forklarende. Den er skrevet slik at en føler seg tilstede i handlingen, og fremstår både realistisk og troverdig.

Nok en gang har forfatteren skrevet en bra ungdomsbok. Jeg har lest noen ungdoms bøker etter hvert, og det finnes mye bra ungdomslitteratur. Dette er ei slik bok. Mange av disse bøkene kan fint leses av voksne, og vil det gjøre enklere for dem å forstå ungdommen.

Jeg likte denne boka godt, og leste den i ett. Med sine vendinger og spenningstopper, måtte jeg bare vite hvordan det endte, men det kan jeg selvfølgelig ikke røpe her. Les den heller selv!
Jeg håper på flere bøker fra denne forfatteren her og anbefaler mer enn gjerne boka videre.

 

Andre om boka:

https://tinesundal.blogspot.com/2022/08/eg-blir-her-av-ann-helen-kolas.html?m=1

https://beathesbibliotek.no/2022/08/17/eg-blir-her-av-ann-helen-kolas-ingebrigtsen/

https://serieavhengig.blogspot.com/2022/08/eg-blir-her-av-ann-helen-kolas.html?m=1

Fakta:

 

Forfatter: Ann Helen Kolsås Ingebrigtsen
Tittel: Eg blir her
Forlag: Samlaget
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Ungdomsroman 12-16

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg