Alt han sa av Lisa Marie Johansson

Alt han sa av Lisa Marie Johansson

 

Forlaget om boka:

 

Leon var helt annerledes enn alle andre hun hadde truffet. Aldri før hadde hun kjent seg så sett og så ønsket. Alt hun hadde opplevd hittil i livet var falske skyggebilder, som om Leon var den første som virkelig så henne for den hun var. Men våget hun å satse alt?

 

Om forfatteren:

 

Lise Marie Johansson (f.1963) er født og oppvokst i Larvik, men har bodd flere år i utlandet, blant annet i Nederland. Hun er i dag bosatt på Sandøya utenfor Brevik i Telemark. Hun er utdannet lærer, men har også jobbet flere år i ledende stillinger innen rus- og psykiatrifeltet. I dag jobber Johansson som selvstendig konsulent og rådgiver og er også forfatter.

 

Meg om boka:

 

Nok ei bok er lest. Jeg ble nysgjerrig på boka når jeg leste bakside teksten. Det er nok en dyster kjærlighet roman hvis det er lov å si det om boka. Her vil jeg ikke si for mye om hva boka handler om. Føler jeg vil røpe for mye. Sånn er det med noen bøker. Dette er forfatterens andre bok, men første boka jeg leser av hu.

 

Damen i historien omtales som jeg. Etter gjenomgått en skilsmisse så reiser hun på ferie til Tyrkia. Her møter hun Leon som er alt annet enn eksmannen. De blir raskt forelsket. Når hun kommer hjem fra ferien så dukker det store spørsmålet opp. Etter og ha brent seg før. Skal hun satse alt og flytte til sin store kjærlighet eller ei eller trekke seg ut før det går for langt?

 

For hjemme har hun både sin sønn, jobben og gode venner. Er prisen verd å velge vekk alt dette

 

Boka har passe lange kapitler. Språket er bra. Det er grei fremdrift i boka. Noen vil nok oppfatte den som for treig. Men det er jo smak og behag. Vi blir noe kjent med miljø og plasser. Karakterene som det er få av i boka er bra, og vi kommer godt under huden på de. De fremstår som realistiske. Handlingen foregår i både Tyrkia, Nederland og Norge. Selv om historien er fiksjon er den høyest realistisk. Handlingen er linær.

 

Selv om jeg ikke ble helt grepet av boka så er den verd og lese. En realistisk historie. Det er mange det ute som befinner seg i sånne usunne forhold og har store problemer, og komme seg ut av det. Jeg har selv stått på sidelinjen og sett et sånn. Det er ikke lett å komme med råd for oss som står på utsiden. Når den ene parten håper det ordner seg til det bedre, men blir manipulert og brytes ned. Her får vi ta del i et forhold mellom to personer som lever i et forhold med psykisk vold. Vi følger dette paret gjennom forholdet deres. Det blir noen hopp fremover i tid under lesingen.

 

En roman etter min smak selv om jeg ikke ble helt revet med under lesingen. Det jeg likte best med boka er at den fremstår som høyest realistisk. Boka blir bare bedre utover. Slutten blir som jeg forventet. Men mange vil nok kjenne seg igjen her. Ei bok helt på det jevne som hverken er dårlig eller utmerker seg for min del. Men den vil nok finne en del lesere. Jeg har lest bedre bøker om dette temaet.

 

Vil du lese en roman om et par i et usunt forhold er dette ei bok du bør vurdere, så til dere anbefaler jeg boka videre.

 

Anita Ness og Kjell Magne Gjøsæter har og lest og ontalt boka. Les gjerne deres flotte annmeldelser her:

https://artemisiasverden.blogspot.com/2023/01/alt-han-sa-av-lise-marie-johansson.html?m=1

 

https://bokblogger.com/2023/03/03/alt-han-sa/

 

Fakta:

 

Tittel: Alt han sa
Forfatter: Lisa Marie Johansson
Forlag: Liv Forlag
Utgitt: 2023
Sjanger: Roman

 

Boka er et lesereksemplar fra

 

Terningkast 4

 

4 kommentarer
    1. Kjekt å lese omtalen din, det ser ut som dere som har blogget om den, er hjertens enig.
      Ha en strålende arbeiderdag Henning!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg