Alle mine barn, kom hjem av May Lis Ruus

Alle mine barn, kom hjem av May Lis Ruus

 

Forlaget om boka:

 

En sen ettermiddag sitter en fireåring alene i barnehagen og fingermaler på veggen. Han tegner en familie og et hus. Men rødfargen er ikke maling. Det er blod som stammer fra barnehageassistenten som ligger livløs på gulvet ved siden av ham. Da han blir funnet, er hans to yngre søstre som sunket i jorden, og politiet i Bergen frykter at de er blitt bortført.

 

Lise Lotte Mehl er barnevernspedagog og jobber som familiekonsulent, blant annet for fosterhjemmet til søskenflokken. Etter at Lise Lottes ektemann ble fengslet og dømt i en alvorlig straffesak, har hun kjempet seg tilbake til et normalt liv. Men da det viser seg en sammenheng mellom de to sakene, truer fortiden med å innhente henne …

 

Et annet sted forsøker en hardt prøvet mor å finne tilbake til sine barn.

 

Alt hun ønsker, er å samle familien sin og gjøre den hel – én gang for alle.

 

Om forfatteren:

 

May Lis Ruus (f. 1968) er født og oppvokst i Bergen, og har arbeidet som webdesigner og grafisk designer før hun ble forfatter. Hun er utdannet i fagene arkeologi, psykologi og sosialantropologi, og har gått på kunstskole.

 

Hun er kjent for romanseriene Nattmannens datter, Papirslottet, Tidløs og Blåmåne. Hun har også skrevet tobindsromanen De fremmede, samt den psykologiske thrillerserien Lise Lotte Mehl.

 

Meg om boka:

 

Dette er førstebok en ny krim serie. Hun har tidligere skrevet serieromaner. Dette er hennes første krim. Jeg har ikke lest noe av henne tidligere, men når hun kom med en krim vekket hun min interesse. Jeg ser frem til å lese første boka i serien.

 

Lise Lotte er en aleneforsørger i 40-årene. Hun har lagt noen tøffe år bak seg etter hennes mann ble dømt til en lang fengsel straff som hun itillegg har tre barn med. De ble skilt når han ble dømt. Hun jobber i Bufetat. Hennes jobb består i å godkjenne beredskapshjem og følge opp barna som blir plassert der.

 

En ettermiddag får hun en telefon fra bestyreren i barnehagen hvor 3 søsken hun har ansvar for å følge opp går. To av tre søsken er borte. Av de tre søskene sitter en fireåring alene og fingermaler en famillie og et hus på veggen. Det er ikke rødmaling, men bold. Blodet stammer fra den livløse barnehageassitenten som ligger ved siden av han. Politiet i Bergen frykter at de har blitt bortført. Moren kommer raskt i politiets søkelys.

 

For Lise Lottes x mann nærmer det seg prøveløslatelse. Og hennes traumer kommer til overflaten igjen. Blir det for mye for henne med de forsvunne barna itillegg?

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler hvor enkelte har cliffhangere. Historien har bra fremditft. Språket er lett. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser uten det blir for mye av det. Karakterene er realitiske og fremstår som troverdige og vi blir bra kjent med de. Historien er fiksjon, men den fremstår som ganske realistisk. Handlingen er linær. Handlingen foregår i Bergens området.

 

Etter lest første boka i serien, så kan jeg ikke si annet enn at dette likte jeg fra første til siste side var lest. Dette var spennende boka igjennom. Boka ble lest mer eller mindre i strekk. For her måtte jeg bre se hvordan hvordan dette nervepirrende dramaet ender. Forfatteren klarer å holde på meg boka gjennom med uventede vendinger og en slutt jeg ikke så komme. Selv om slutten kan bli noe vill for enkelte lesere. Jeg synes også slutten ble noe brå uten å gå inn på det. Det ødela ikke leseropplevelsen for min del. Det får de som leser avgjøre selv om den er. Dette er en psykologisk krim som har det meste en god krim skal inneholde. Her er det bra tempo, spenning og ikke minst nervepirrende boka gjennom. Det hviler en uhygge også over historien. Innmellom hovedhistorien så får flere karakterer fortelle sin historie. Så her er det flere forteller stemmer. Plottet er bra og utspekulert. Jeg liker når det er sånn, og jeg som leser blir utfordret. Tema for boka hva og noe som jeg synes er bra med den og et høyest dagsaktuelt tema om barn som blir tatt fra foreldrene sine siden de ikke klarer å ta ansvar for sine unger. Ingen barn fortjener å ha det sånn. Boka vil passe for de fleste siden den ikke er for brutal selv om det handler om barn, så utleverer ikke forfatteren for mye. Siden mange har det det sånn så må leseren tåle det. Jeg kjenner selv personer som har hatt det sånn. Dette var ei bok helt etter min smak, så jeg ser frem til å lese neste bok i serien. Satser på at det blir lignende dagsaktuelle samfunnstema i kommende bøker. Dette var en lovende start på en ny serie. Forsetter det sånn så blir denne serien populær. Ei bok som jeg anbefaler sterkt videre.

 

En intens, spennende og nervepirrende psykologisk thriller av beste sort. Med sterk historie.

 

Fakta:

 

Tittel: Alle mine barn, kom hjem
Forfatter: May Lis Ruus
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Psykologisk krim
Serie: Lise Lotte Mehl nr 1

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg