Tana French “Den mørke almen”

Tana French “Den mørke almen”

Toby er en ung bekymringsløs sjarmør. Men livet endres brutalt da han en natt overraskes av to innbruddstyver som slår ham halvt i hjel og etterlater ham for å dø. Etter lang tid på sykehuset søker han tilflukt på familiens gamle eiendom, som han bare har gode minner fra, helt til en hodeskalle blir funnet i et hult almetre i hagen. En mørkere og farligere fortid åpenbarer seg for Toby.

Tana French er en amerikansk-irsk forfatter.  Siden 1990 har hun bodd i Irland, hvor hun er utdannet skuespiller ved Trinity College i Dublin, og har arbeidet som skuespiller i teater og film. Hun har opparbeidet seg mange fans etter hvert, deriblant meg.

I boka møter vi Toby som flytter til sin onkel Hugo for å komme seg etter et overfall. Så finner de en hodeskalle i hagen til onkelen og en mørk fortid innhenter dem. Forfatteren har et godt språk og forteller historien på en slik måte at en får lyst til å stoppe og smake på ordene underveis. 
Det er noe mørkt og dystert over boka, og det går langsomt mot oppklaring etter hvert som fortellingen skrider frem. Boka er en psykologisk thriller.

Boka er en murstein av en bok, men den leses rett fram, og det er kun en fortellerstemme. Dette er også ei bok med det lite bisarre beskrivelser, så jeg tror den passer for de fleste.  Likevel, boka er tykk, og jeg jeg savna noe mer action og tempo. I lengden ble det for rolig for meg, og selv om jeg har likt de tidlige bøkene hennes godt, ble jeg derfor skuffet over denne. Litt mer tempo og action, så hadde den likevel blitt veldig god, så den er verd å lese selv om ikke helt traff meg denne gangen. 

Boka er et lese-eksemplar fra forfatteren

Terningkast 4 +

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg