Den navnløse arven av Ellen G. Simensen

Den navnløse arven av Ellen G. Simensen

 

Forlaget om boka:

 

En DNA-test har potensiale til å forandre ditt liv – og andres. En junikveld i år 2000 samles en ungdomsgjeng ved et tjern utenfor byen for å feire overgangen til videregående skole. Stemningen er høy, men når morgenen gryr snus gleden. En jente har blitt utsatt for en voldtekt, og hevnen hennes ender i en nådeløs tragedie for de involverte. En hendelse som skal prege dem alle inn i voksenlivet. 16 år senere blir en lege ved en fertilitetsklinikk på Ringerike brutalt myrdet. Etterforsker Lars Lukassen kobles på saken. Politiet forstår raskt at den vil bli utfordrende å løse, og de dras inn i en sak som skal vise seg å ha dype forgreininger i Norges sæddonorsystem og menneskers liv, men også Lukassens egen livshistorie. Dette er en krimfortelling i Liza Marklunds ånd, slik vi kjenner den fra for eksempel Polarsirkelen. Jakten på identitet, og konsekvenser av et offentlig donorsystem som rakner, setter rammene for krimromanen i denne andre boken i Lars Lukassen- serien til en av våre mest lovende krimforfattere.

 

Om forfatteren:

 

Ellen G. Simensen (f.1975) bor på Ringerike. Hun jobber som universitetslektor på masteren i karriereveiledning ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har gått på Cappelen Damms krimforfatterskole, har vært programleder i podkasten Helt kriminelt og har holdt flere skrivekurs for ungdom og voksne.

 

Meg om boka:

 

Jeg så frem til å lese forfatterens bok etter den lovende debutboka <<Tro meg når jeg lyver>> det blir spennende å se om hu følger opp med den vanskelige andre boka. Jeg gledet meg til å lese boka.

En varm og fin sommerkveld i juni år 2000 samles en gjeng ungdommer ved et tjern utenfor byen. Endelig skal det feires at de skal begynne på vidergående skole til høsten. Stemningen er bra utover kvelden, men når morgenen gryr er stemmnigen alt annet enn på topp. Ei jente er blitt voldtatt, hevnen fra henne ender i en grusom tragedie for de involverte. Denne skjebnesvangre hendelsen skal prege dem inn i voksenlivet. 16 år senere blir en lege brutalt myrdet ved en fertilitetsklinikk i byen. Et mord som sjokkerer byens innbyggere. Politietterforsker Lars Lukassen som er sykemeldt, men blir innkalt for å jobbe med saken. Det blir raskt klart for Lars og kollegaene at de står ovenfor en meget vanskelig sak å etterforske. Her drars de inn i Norges sæddonorsytem og i menneskeliv. Lars egen livshistorie blir berørt av saken. Det er mørke hemmeligheter som bør holdes skjult . Men kommer politiet helt til bunns i saken?

 

Boka har passe lengde på kapitlene, og er handlingsmetta. Har du først lest et så blir det fort noen kapitler til. Det ble i hvertfall lange lese økter på meg. Språket erbra og flyter lett. Plasser og miljø er er i passe mengde beskrevet. Karakterene er bra og står fint til historien. De fremstår som ekte. Vi blir bra kjent med de uten det blir for mye av det. Handlingen er lagt til Hønefoss. Vi følger to historier i bok. En i før tid som er selve festen og fremover. Den andre er i nåtid og selve etterforskningen. Begge historiene er linære og flettes sammen etterhvert og drapet skal løses.

 

Jeg ble raskt dratt inn i handlingen, og hekta fra første side. Boka ble lest nærmest i et. Jeg synes hun blander reelle fakta og fiksjon i en bra mix. Plottet synes jeg er både orginalt og bra. Forfatteren skriver på en måte at jeg som leser føler meg tilstede i handlingen. Jeg har rett og slett vært en tur til Hønefoss. Tenk hvis du tar en DNA hos de selskapene som tilbyr det, og vipps så har du mer familie enn du trodde. Synes og var intresant å få vite om norsk sæddonasjon historie uten det ble for mye om det tema i boka. Et tema som er både etisk og tidsakutelt. Hun gir leseren flere mulige gjerningspersoner underveis. Noe jeg synes er bra at det ikke blir for opplagt, og noe som er med på å gjøre ei god krimbok bra og spennende for min del. Det er kjekt å se utviklingen hennes fra første boka. Forsetter dette så blir hun fort en av våres nye krimdronninger etter disse to bøkene her. Jeg synes det er ekstra kjekt når det kommer nye fortellerstemmer  som bare blir bedre bok for bok. Dette lover bra fremover. Det er jo noen løse tråder rundt hoved karakterene som tyder på flere bøker. Så jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg meg til å følge Lars Lukassen. Ei spennende bok som holder deg på pinebenken til siste side. Boka anbefales glatt til årets påskelektyre. Ei bok som jeg sterkt anbefaler videre.

 

Tine Sundal har lest ig likt boka. Se gjerne hennes flotte omtaler her:

https://tinesundal.blogspot.com/2023/05/den-navnlse-arven-av-ellen-g-simensen.html?sc=1683491645127&m=1#c1757298165892319757

 

Fakta:

 

Tittel: Den navnløse arven
Forfatter: Ellen G. Simensen
Utgitt: 2023
Forlag: Cappelen Damm
Sjanger: Krim
Serie: Bok 2 om Lars Lukassen

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg