Mette Werner – Ode til lyset

Mette Werner “Ode til lyset”

 

Forlaget om boka:

 

Jeg retter på en kubbe så gnistene fyker, ser på lysskjæret over ansiktet hennes. – Denne helgen har vi bare til låns, sier jeg. Hun rynker brynene. Hva jeg mener? – At forelskelsen fortsatt er helt hel. Den har ikke fått en eneste rift ennå. Ingen ting som skurrer. Jeg ser utover vannflata der månen lager stripe over oljeblanke småbølger. . Det kommer jo ikke til å fortsette sånn. – Jo, erter hun. – Nei, men det gjør jo ikke det. Livet er ikke sånn. – Jo, denne gangen er det det! sier hun trassig og karrer seg over til min side av bålet. – Kom! Hun drar meg inntil seg. Blikket hennes direkte i mitt. – Det er jo oss! Har du ikke skjønt det? Det er skjebnen. Når kjærligheten kommer, da vet du det!

 

Om forfatteren:

 

Mette Werner f. 1952 bor i Fredrikstad. Mette Werner er utdannet filmauteur fra The Gray Film Atelier i USA. Hun er også utdannet adjunkt. Hun har også deltatt på ettårig kurs for produksjonsassistenter i NRK. Hun harmer enn 30 års erfaring med stille meditasjon. Hun debuterte som forfatter med en novelle i Vinduet i 1978. Siden har hun publisert flere noveller i tidsskrifter og NRK radio. Werner har skrevet artikler, hørespill og kortfilmmanus. Novellefilmen “Reisen” ble kåret til Norges beste kortfilm i 1982 og ble beste fiksjonsfilm på festivalen u Tampere året etter. “Ti stille dager” er Mette Werners andre roman.

 

Meg om boka:

Mette Werner har gitt ut flere bøker tidligere. “Ode til lyset” er hennes siste roman. Her beveger jeg meg ut på helt ukjente lese-marker når gjelder hva jeg leser, så det blir spennende å se om jeg liker den.

Boka er en roman bygget på forfatterens egen kjærlighetshistorie, som endte med at kjæresten døde. Den handler om kjærligheten mellom to voksne kvinner.
I romanen blir vi med kjæresteparet på korte og lange reiser rundt om i verden. Vi blir også med dem i hverdagen, og får i tillegg ta del i sykdommen som etter hvert tok livet av forfatterens kjæreste.
Boka handler først og fremst om et fargerikt kjærlighetsforhold mellom to sterke kvinner som har levd sammen i mange år, og endringene som skjer da den ene blir uventet syk, og den andre blir sittende igjen alene i huset ved fjorden. Forfatteren reflekterer nakent og ærlig over kjærligheten og situasjoner de havner oppi.

Språket i boka er meget bra og velskrevet. Dette er en rolig og dempet historie, det er en varm, ekte, vond og ærlig historie som fortelles. Boka har flere lag, og bør leses sakte slik at teksten får synke inn. Boka veksler mellom fortid og nåtid. Vi kommer godt under huden på personene i boka, og det er umulig å ikke blir berørt av historien. Jeg ble sakte, men sikkert, slukt inn i boka.

Dette var en bok jeg var veldig usikker på om jeg ville like, men det gjorde jeg. Det er kjekt med slike positive overraskelser, når en får en god lese-opplevelse og oppdager en mindre kjent forfatter som skriver bra. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Forfatter: Mette Werner
Tittel: Ode til lyset
Forlag: Liv Forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Roman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg